Nighthawks in The Age of Anxiety. Dílo Edwarda Hoppera čtyřicátých let 20. století a "barokní ekloga" Wystana Hugha Audena z perspektivy intermediality.
Nighthawks in The Age of Anxiety. The work of Edward Hopper of the 1940s and a "Baroque Eclogue" by Wystan Hugh Auden from the perspective of an intermediality.
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/77405Identifikátory
SIS: 165246
Katalog UK: 990020959170106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Rakušanová, Marie
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
22. 6. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Edward Hopper, Wystan Hugh Auden, Nighthawks, The Age of Anxiety, americké umění, čtyřicátá léta 20. století, intermedialitaKlíčová slova (anglicky)
Edward Hopper, Wystan Hugh Auden, Nighthawks, The Age of Anxiety, american art, 1940s, intermedialityPředmětem diplomové práce je dílo amerického malíře Edwarda Hoppera (1882-1967) ze čtyřicátých let 20. století, a to ve vztahu k rozsáhlé básni Wystana Hugh Audena The Age of Anxiety. A Baroque Eclogue (1947). Práce celkem v deseti kapitolách zkoumá Hopperův obraz Nighthawks (1942), který je považován za jedno z jeho nejvýznamnějších děl válečných let. Jedinečná pozice tohoto obrazu je rekonstruována prostřednictvím intermediálních projekcí a vazeb na Audenovu báseň. Vedle rekonstrukce a interpretace intermediálních vztahů se do centra pozornosti dostávají časo-prostorové relace Hopperovy obrazové sémantiky, a to vzhledem k dobovým úvahám o časovosti, atemporalitě a aperspektivismu. Pozornost je věnována i vztahu obrazu k fenomenologii časového vědomí a trvání a také ve spojitosti se sémantikou prostoru jako "heterotopie".
The main aim of the Master Thesis is the work of the 1940s by the American painter Edward Hopper (1882-1967) in a relationship to the long poem by Wystan Hugh Auden The Age of Anxiety. A Baroque Eclogue (1947). The Thesis in ten chapters researches Hopper's painting Nighthawks (1942), which is considered to be one of the most important works by Hopper from the war years. Unique position of this painting is reconstructed through intermedial projections and linkages towards the Auden's poem. Next to the interpretation of the intermedial relations, in the centre of the Thesis are time-space relations to Hopper's painting semantics due to period thoughs of temporality, atemporality and aperspectivism. An attention is also paid to the relation of the painting and phenomenology of temporal consciousness and continuance in connection with semantics of the space as "heterotopia".
