CSI efekt a jeho vliv na vnímání forenzní biologie
CSI effect and its influence on the perception of forensic biology
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/77386Identifiers
Study Information System: 168403
Collections
- Kvalifikační práce [20312]
Author
Advisor
Referee
Ehler, Edvard
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Chemistry Oriented at Education - Biology Oriented at Education
Department
Department of Teaching and Didactics of Biology
Date of defense
13. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
CSI efekt, biologické stopy, analýza DNA, badatelsky orientovaná výukaKeywords (English)
CSI effect, biological materials, DNA analysis, inquiry based science education1 Abstrakt Tato bakalářská práce nastiňuje, jak se do našeho každodenního života promítá to, co vidíme na televizních obrazovkách. Na nich v dnešní době můžeme často vidět mimo jiné různé televizní seriály z kriminalistického prostředí. Divákovi poskytují možnost seznámit se s prací kriminalistů a laborantů v kriminalistických laboratořích, bohužel často s použitím nepřesných či chybných informací. Tato bakalářská práce shrnuje, kde je možné se setkat s neblahým vlivem tzv. "CSI efektu", který se v souvislosti s krimi seriály objevil v zahraničí a ČR. Dále práce objasňuje, jak opravdu funguje v seriálech často využívaná analýza DNA. Následně se práce zabývá příklady prevence CSI efektu na školách a zmenšováním jeho působení na žáky, s cílem zmírnit šíření tohoto efektu ve společnosti. Klíčová slova CSI efekt, biologické stopy, analýza DNA, badatelsky orientovaná výuka
1 Abstract This bachelor thesis tries to give an outline on how the TV projects into our everyday life. There are many crime TV series that we can watch. These programmes unfortunately give a distorted view of the forensic and investigative work performed in crime laboratories, as they show a great number of inaccurate or altogether false information. This thesis shows some cases of the 'CSI effect', which emerged after crime series got increasingly popular both in the Czech Republic and abroad. Then it explains how the so often used DNA analysis really works. Finally, it gives some ideas and examples of what teachers can do to prevent the CSI effect from spreading. Key word CSI effect, biological materials, DNA analysis, inquiry based science education