Role "černé" kultury a identita romského dítěte
Role of "black" culture and identity of Roma child
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/76925Identifiers
Study Information System: 114736
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Bittnerová, Dana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
26. 5. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Identita, identifikace, kultura, Romové, etnicita, "černá" kulturaKeywords (English)
Identity, identification, culture, Roma, ethnicity, "black" cultureEmpiricky zaměřená práce se zabývá kulturní identifikací romských dětí. Jejím záměrem je zmapovat kulturní orientaci romských dětí a objasnit úlohu "černé" kultury při kulturní identifikaci, především v oblasti hudby. Teoretická část je rozdělena na psychologický a sociologický, kulturně antropologický blok. V každém z nich shrnuje obecné poznatky ze svého hlediska a uvádí teoretická východiska k pochopení klíčových pojmů výzkumu - identita romského dítěte v kontextu "černé" kultury. Empirická část je rozdělena na čtyři bloky. V prvním je popsán design etnografického výzkumu, v druhém bloku je popsán kontext průběhu a místa výzkumu a ve třetím jsou prezentovány a analyzovány výsledky výzkumu, čtvrtý blok shrnuje výsledky. Analýza kulturní identifikace je rozdělena na tři kategorie kulturních vzorů, jejichž interpretace se snaží objasnit identitní souvislosti s "černou" kulturou a podat celkový obraz kulturní orientace romských dětí. Klíčová slova: Identita, identifikace, kultura, Romové, etnicita, "černá" kultura
Empirically based theses deals with the cultural identification of Roma children. Its purpose is to explore the cultural orientation of Roma children and to clarify the role of "black" culture at a cultural identification, especially in the field of music. The theoretical part is divided into a psychological sociological and cultural anthropological part. In each of them summarizes the findings from their perspective provides the theoretical basis for understanding the key concepts of research - the identity of Roma children in the context of "black" culture. Empiric part is divided into three parts. The first describes the design of ethnographic research, the second part describes the context of the research and third analyzes research results. Analysis of cultural identifcation is divided into three categories of cultural pattern whose interpretations are trying to clarify the identity context of "black" culture and give an overall picture culture orientation of Roma children. Keywords: Identity, identification, culture, Roma, ethnicity, "black" culture