Diagnostika časové perspektivy studentů gymnázia
Diagnostics of Time Perspective in Grammar School Students
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/76899Identifiers
Study Information System: 162693
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Pavelková, Isabella
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
25. 5. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
časová perspektiva, diagnostika časové perspektivy, metoda motivační indukce, perspektivní orientace, Zimbardův dotazník časové perspektivyKeywords (English)
time perspective, diagnostics of time perspective, motivational induction method, perspective orientation, Zimbardo time perspective inventoryBakalářská práce se zabývá časovou perspektivou studentů gymnázia a možnostmi diagnostických nástrojů zkoumané oblasti. Bakalářská práce je rozčleněna na dvě části - empirickou a teoretickou, s větším důrazem na část empirickou. Teoretická část popisuje základní psychologické poznatky o časovém faktoru s důrazem na jeho regulační funkci. Představeny jsou různé teorie a přístupy k času a časové perspektivě, které se v průběhu historie objevily. Nejvíce prostoru je věnováno Nuttinově osobnostně- motivační koncepci časové perspektivy, teorii perspektivní orientace Pavelkové, Zimbardově teorii časové perspektivy a popisu diagnostických nástrojů. Empirická část představuje výzkum realizovaný v průběhu května a června roku 2015 u studentů tří ročníků gymnázia v Praze. Cílem výzkumu je zmapovat časovou perspektivu studentů a porovnat použité diagnostické nástroje. Jako hlavní výzkumný nástroj byla použita Metoda motivační indukce, která zjišťuje informace o objektech časové perspektivy a jejich zařazení do určitých časových období. Data byla získána také za pomoci Zimbardova dotazníku časové perspektivy (ZTPI), Dotazníku perspektivní orientace PO-7 a Inventáře motivačních kategorií. Inventář motivačních kategorií byl použit pouze za účelem zpřesnění a doplnění informací k Metodě motivační indukce....
This Bachelor thesis focuses on time perspective in grammar school students and the possibilities of its diagnostics. The text is divided into two parts - theoretical and empirical. The emphasis is given on the practical part. The theoretical part describes basic psychological findings about a time factor with the emphasis on its regulatory function. Different theories and approaches, that occured throughout history, are presented. The greatest attention is given to the Nuttin's personality- motivational concept of time perspective, Pavelková's theory of the perspective orientation, Zimbardo's time perspective theory and description of the diagnostic methods. The empirical part presents the research that was realized in the period from May to June 2015 in grammar school students of three classes in Prague. The major objective of this study was to map the time perspective of these students and to compare the diagnostic methods. As a main instrument was used the Motivational Induction Method, which finds out information about objects of time perspective and their position in time. To collect data we also used Zimbardo Time Perspective Inventory (ZTPI), The Perspective Orientation Questionnaire and The Inventory of Motivational Categories. The Inventory of Motivational Categories was applied in order...