Ergoterapeutická intervence u dětí s Rettovým syndromem
Occupational therapy intervention for children with Rett syndrome
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/76893Identifiers
Study Information System: 167170
Collections
- Kvalifikační práce [4587]
Author
Advisor
Referee
Gerlichová, Markéta
Faculty / Institute
First Faculty of Medicine
Discipline
Occupational therapy
Department
Department of Rehabilitation Medicine First Faculty of Medicine and General University Hospital
Date of defense
9. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova. 1. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Ergoterapie, Rettův syndrom, apraxie, kompenzační pomůcky, dívky, psychomotorický vývojKeywords (English)
Occupational therapy, Rett syndrome, apraxia, compensation aids, girls, psychomotor evolutionBAKALÁŘSKÉ PRÁCE Jméno autorky: Veronika Husovská Vedoucí práce: Bc. Pavla Hůlková Název bakalářské práce: Ergoterapeutická intervence u dětí s Rettovým syndromem Abstrakt bakalářské práce Tato práce se zabývá ergoterapeutickou intervencí u dětí s Rettovým syndromem. Hlavním cílem práce je popsat Rettův syndrom a souhrn ergoterapeutické intervence u dívek s tímto onemocněním. Práce má dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část popisuje charakteristiku Rettova syndromu, jeho diagnostiku, příznaky a 5 stádií syndromu. V teoretické části jsou popsány metody, kterými je možné pracovat s dívkami s Rettovým syndromem v rámci ergoterapie. Praktická část obsahuje dvě kazuistiky dívek s touto diagnózou. U těchto dívek byly využity některé prvky metod z části teoretické a jejich interpretace. Z praktických poznatků vyplývá, že je důležitý individuální přístup k pacientovi a individuálně stanovený plán terapie. Klíčová slova: Ergoterapie, Rettův syndrom, apraxie, kompenzační pomůcky, dívky, psychomotorický vývoj
This thesis deals to occupational therapy intervention for children with Rett syndrome. The aim of this bachelor thesis is to describe Rett syndrome and summary of occupational therapy interventions for girls with this disease. The thesis is divided into two parts. One is theoretical and the other is practical. The theoretical part describes the characteristics of Rett syndrome, its diagnosis, symptoms and 5 stages of the syndrome. The theoretical part describes the methods by which is possible to work with girls with Rett syndrome through the occupational therapy. The practical part contains two case studies of girls with this diagnosis. Elements of this theoretical methods and their interpretation were used in medical treatment of this girls. Practical knowledges show us that individual approach is important for the patient and so it is neccessary to use individually determined treatment plan. Key words: Occupational therapy, Rett syndrome, apraxia, compensation aids, girls, psychomotor evolution