Between Art and Politics: Disunity of Black Drama during the Harlem Renaissance
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/76756Identifiers
Study Information System: 164698
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Ulmanová, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
12. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Harlemská renesance, Africko-americké divadlo, černošské divadlo, W.E.B. Du Bois, Alain Locke, politické hry, lidové hry, rozpolcenost, dualitaKeywords (English)
Harlem Renaissance, African-Amaerican drama, black drama, W.E.B. Du Bois, Alain Locke, politicized plays, folk plays, disunity, dualityvi Abstrakt Cílem této práce je prokázat a zmapovat rozkol nově vzniklého afroamerického divadla během Harlemské renesance. Rozkol, který jej dělil na politické hry, využívané jako nástroj povzbuzení a zburcování Afroameričanů, a "lidové hry", které se soustředili na umělecké vyjádření, bez přímého spojení s protestem nebo politickou agendou. Tento rozkol, ztělesněný W.E.B. Du Boisem a Alainem Lockem, určoval směr černošského divadla mezi léty 1916 a 1937, a tato práce jej ukazuje jak z hlediska teoretického, tak z hlediska praktického - tedy jak z pohledu jeho hlavních myslitelů, tak přímo na jednotlivých hrách. Nejprve je v práci popsán úhel pohledu W.E.B. Du Boise, který stál za ideou "propagandistických" her, a poté pohled Alaina Locka, který se chtěl oprostit od přímočaré politické agendy a namísto ní chtěl upevnit postavení Afroameričanů kvalitou uměleckého vyjádření. Oba tyto směry si našli své podpůrce v řadách spisovatelů, což vedlo k oné rozpolcenosti. Oba směry jsou popsány odděleně, vždy spolu s hrami, které se inspirují danou ideologií. Přesněji řečeno jde o Rachel, For Unborn Children a Don't You Want To Be Free? z řad Protestního divadla a The Broken Banjo, Plumes a Balo z řad divadla Uměleckého. V práci jsou zanalyzována témata, postavy, místa a symbolika vybraných her, a je v ní popsáno,...
v Abstract The goal of this work is to prove and map out a split within the newly formed African American drama during the period of the Harlem Renaissance. A split between politicized plays that were used as a tool to raise the spirit and awareness of African Americans, and the "folk plays" that put emphasis on artistic expression without overtly focusing on protest or political agenda. This duality, personified by W.E.B. Du Bois and Alain Locke, defined black drama in the period between 1916 and 1937, and the thesis explains it both from the thoretical standpoint as well as a practical one - meaning from the standpoint of its two philosophical leads as well within the plays themselves. First, the thesis shows the point of view of W.E.B. Du Bois, who stood behind the idea of "propagandistic" plays, and then the view of his opponent Alain Locke, who wanted to let go of outright political agenda and instead sought to legitimize the position of African Americans through artistic merit. Both of these lines of thought garnered following in playwrights, which in turn caused the duality. The thesis goes on to map each ideology separately, along with plays that lean towards it. More specifically it examines Rachel, For Unborn Children, Don't You Want To Be Free? from the Protest School and The Broken Banjo, Plumes...