Kompoziční a tematická výstavba textu povídek Júsufa Idríse
Structures and themes of Yusuf Idris' short stories
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/76467Identifiers
Study Information System: 153497
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Oliverius, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Arabic Studies - Czech Language and Literature
Department
Institute of Near Eastern and African Studies
Date of defense
11. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Júsuf Idrís, Egypt, moderní arabská povídka, fikční světy, realismus, textová analýzaKeywords (English)
Yusuf Idris, Egypt, modern Arabic short story, fictional worlds, realism, textual analysisBakalářská práce se věnuje uměleckému vývoji egyptského spisovatele Júsufa Idríse (1927-1991). Na základě dvou povídkových sbírek charakterizuje zejména proměny jeho přístupu od šedesátých do osmdesátých let 20. století. K tomuto účelu používá terminologii teorie fikčních světů Lubomíra Doležela, která dokáže vhodně uchopit problematiku tematické a kompoziční výstavby. Popsány jsou i Idrísovy rané realistické světy a vysvětlena je zásadní změna v jeho poetice od konce 50. let, zmíněn je stručně i politický a společenský kontext. S pomocí detailní textové analýzy dochází práce k závěru, že autorovy povídkové světy z osmdesátých let jsou temnější, uzavřenější a komplikovanější, navzdory určité kontinuitě témat i technik napříč celou Idrísovou tvorbou.
This bachelor's thesis deals with the artistic development of the Egyptian writer Yusuf Idris (1927-1991). Based on the study of two short stories collections it describes the changes in his writing from the 1960s to the 1980s. To achieve this goal, the thesis uses the terminology of the theory of fictional worlds developed by Lubomír Doležel, which provides a suitable tool for the characterisation of themes and techniques in Idris' works. Starting from Idris' realistic worlds of the 1950s, the thesis tracks and explains the fundamental change that his writing later underwent. The essential socio-political context is also given. Through detailed textual analysis of selected short stories, the thesis concludes that author's fictional worlds from the 1980s are darker, more self-contained and complicated, despite of some continuity of themes and structural techniques used throughout Idris' work.