Mezikulturní percepce atraktivity a jejích korelátů: úloha vizuálních modalit
Cross-cultural perception of attractiveness and its correlates: the role of visual modalities
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/76097Collections
- Kvalifikační práce [15805]
Author
Advisor
Referee
Třebický, Vít
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Biology
Department
Department of Philosophy and History of Science
Date of defense
2. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Atraktivita, mezikulturní percepce, videostimuly, míšenci, kompozitní snímky, průměrovost, maskulinita, feminita
Keywords (English)
Attractiveness, intercultural perception, videostimuli, cross-culture origin, composite images, averageness, masculinity, feminity
Tato práce je přehledným uvedením do literatury týkající se mezikulturní percepce lidské atraktivity s přihlédnutím k současným výzkumům s využitím videostimulů. V první části představuje několik obecných aspektů ekologicko-evolučního pohledu na atraktivitu. Poté se věnuje popisu mezikulturních rozdílů ve vnímání atraktivity a možných vysvětlení odlišností. Další část se věnuje míšencům a využití kompozitních stimulů a stimulů uměle manipulovaných v mezikulturním výzkumu. Čtvrtá přehledová kapitola zkoumá využití videostimulů ve výzkumu atraktivity a zabývá se i poznatky ohledně mezikulturního využití videostimulů. Na závěr navrhuje vysvětlení některých rozporů ve výsledcích a zdůrazňuje potenciál využití videostimulů ve výzkumu mezikulturního vnímání atraktivity. Klíčová slova Atraktivita, mezikulturní percepce, videostimuly, míšenci, kompozitní snímky, průměrovost, maskulinita, feminita
This work reviews the literature on the topic of intercultural perception of human attractiveness with special focus on recent videostimuli-using research. The first section introduces several basic perspectives on ecological-evolutionary view of attractiveness. The next section deals with intercultural differences in attractiveness perception dicussing possible explanations of these differences. The third chapter focuses on faces of people of cross-culture origin and usage of composite stimuli and artificially manipulated stimuli in inter-cultural research. The fourth chapter examines the usage of videostimuli in attractiveness research. I also add information about intercultural usage of videostimuli as far as these are available. Finally, I discuss a possible source of result ambiguity and highlight the potential use of videostimuli in intercultural research of attractiveness perception. Keywords Attractiveness, intercultural perception, videostimuli, cross-culture origin, composite images, averageness, masculinity, feminity