Osvojování primární gramotnosti u dětí s vývojovou dysfázií
Learning Primary Literacy of Children with Specific Language Impairment
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/76025Identifiers
Study Information System: 147281
Collections
- Kvalifikační práce [18678]
Author
Advisor
Referee
Kopečný, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 1. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Vývojová dysfázie, gramotnost, primární čtenářská gramotnost, fonologické funkce, fonematické uvědomováníKeywords (English)
Specific language impairment (SLI), literacy, primary literacy, phonological functions, phoneme awarenessDiplomová práce řeší speciálně pedagogickou problematiku osvojování primárního čtení u dětí s vývojovou dysfázií. Klade si za cíl analyzovat jevy, které u žáků s touto diagnózou narušují proces osvojování psané formy řeči a zaznamenat faktory, které naopak přispívají k zefektivnění tohoto procesu. Teoretická část práce je východiskem pro splnění stanovených cílů. Popisuje vývojovou dysfázii jako jednu z kategorií narušené komunikační schopnosti a její důsledky pro vzdělávání. Pozornost je věnována problematice gramotnosti, důraz je kladen zejména na rané stadium čtenářské gramotnosti. Na toto období je nahlíženo v kontextu vývoje mluvené řeči, představeno je psycholingvistické pojetí gramotnosti, v němž klíčové místo zaujímá schopnost fonematického uvědomování. V závěru teoretické části jsou uvedeny metody výuky čtení. Obsahem praktické části je popis výzkumného šetření, jenž probíhalo v několika na sebe navazujících fázích: fáze vstupní diagnostiky, pozorování žáků v jednotlivých etapách výuky prvopočátečního čtení, realizace podpůrných metodických opatření a závěrečné zhodnocení úrovně fonematického uvědomování a dosažených čtenářských dovedností u vybraných žáků. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This thesis solves deals with special pedagogical problems of primary literacy acquisition of the children with specific language impairment. The aim is to analyze the phenomena, which disrupt the process of acquiring written language forms of the pupils with this diagnosis and to record factors, which help to streamline this process. Another task is to propose the steps to help overcome the problems caused by impaired communication skills by teaching analytic-synthetic method. The theoretical part is the basis for meeting the targets. It describes specific language impairment as one of the categories of impaired communication skills and its consequences for education. Attention is given to the topic of literacy. Emphasis is particularly given on the initial reading literacy. This period is seen in the context of the speech development and the psycholinguistic concept of literacy is introduced, where the skill of phonemic awareness has a central position. At the end of the theoretical part, the methods of teaching of reading are described. The practical part presents the research study, which was carried out in several consecutive phases: initial diagnostic phase, observation of pupils in various stages of teaching of reading, implementation of methodical support measures and the final assessment of the...