Vývoj vztahu ke vzdělání v 17. století ve světle měšťanských testamentů (příklad Nového Města pražského)
Development of Relations for Education in the 17th century in the Context of Burghers' Testaments (Example of New Town Prague)
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/76002Identifiers
Study Information System: 146437
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Strouhal, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Education
Department
Department of Education
Date of defense
27. 1. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
raný novověk, předbělohorské období, pobělohorské období, Nové Město pražské, školství, testamentyKeywords (English)
Early Modern Times, the Pre-White Mountain Period, the Post-White Mountain Period, New Town Prague, school system, testamentsVývoj vztahu ke vzdělání v 17. století ve světle měšťanských testamentů (příklad Nového Města pražského) Abstrakt Raně novověké testamenty představují jedinečný pramen pro poznání mnoha oblastí života dobové společnosti. I proto se řadí k poměrně často využívaným pramenům v různých směrech historického bádání, k nimž se v posledním období řadí v české historiografii především nové kulturní dějiny. Ty se věnují řadě témat, mezi nimiž však překvapivě do značné míry schází oblast výchovy a vzdělávání. Přitom právě testamenty, které v sobě spojují charakter úředního pramene s osobní výpovědí jednotlivce (testátora), poskytují jedinečnou možnost zachytit vztah dobové společnosti ke vzdělání, a to v různých souvislostech historického vývoje. Jejich význam vystupuje v tomto ohledu do popředí hlavně pro bádání o těch etapách vývoje školství a vzdělanosti, které dosud stály na okraji zájmu historiků, jako např. vývoj městského školství, respektive vývoj vzdělávání v městském prostředí v době pobělohorské. Omezený zájem historiků byl způsoben především nedostatkem pramenů, které by osvětlily změny, jež nastaly v organizaci nově formovaného konfesijního školství po událostech bělohorských. Ty zahájily proces rekatolizace českých zemí, který se zásadním způsobem dotkl i dosud fungujícího systému městského...
The Development of Relations to Education in the 17th Century in the Context of Burgher Testaments (the Example of New Prague Town) Abstract Early modern testaments represent a unique source of information about many areas of life at a given historical period. They are frequently used in various areas of historical research, including Czech historiography and its new cultural history. Although the cultural history covers many topics, surprisingly, the field of education has been somewhat forgotten. The testaments, which unite the official information and personal testimonies, provide a unique chance to see the attitude of the society towards education in a historical context of a certain era. The testaments might become important especially when researching those periods of the development of scholarly systems and education that have been overlooked by historians, e.g. the development of town schools; respectively, the development of urban education in the period after the Battle of White Mountain (1620). The limited interest of historians has been caused mainly by the lack of information sources that could explain the changes in the organization of the newly formed confessional educational system after the Battle of White Mountain. These changes launched the process of recatholization of the Czech lands...