Obsahy skrytého kurikula jako vzdělávací obsahy výtvarné výchovy
Contents of hidden curriculum as learning contents of Art Education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/76000Identifikátory
SIS: 130819
Kolekce
- Kvalifikační práce [18637]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Velíšek, Martin
Oponent práce
Kitzbergerová, Leonora
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy, střední školy a základní umělecké školy - výtvarná výchova
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
19. 1. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
skryté kurikulum, vzdělávací obsah, výtvarná výchova, uměníKlíčová slova (anglicky)
hidden curriculum, learning content, art education, artNOVÁKOVÁ, D.: Obsahy skrytého kurikula jako vzdělávací obsahy výtvarné výchovy. [Diplomová práce] Praha 2015 - Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, 126 s. Diplomová práce se zabývá skrytým kurikulem, konkrétně skrytými obsahy odehrávajícími se ve výtvarné výchově. Zkoumá možnosti uplatnění těchto obsahů ve vyučování výtvarné výchovy. Práce má charakter kvalitativní průzkumné sondy. Prostředkem zkoumání je pozorování a neformální rozhovor. Práce ukazuje, že obsahy skrytého kurikula nesou zajímavý vzdělávací potenciál pro výtvarnou výchovu, avšak vyučující často tyto obsahy neregistrují nebo registrují, ale nevyužívají. Cílem sondy je tedy identifikovat různé obsahy skrytého kurikula v praxi výtvarné výchovy (s návazností na socio-kulturní a umělecké souvislosti) a nastínit, jak je lze uchopit. Následně je jeden obsah konkrétně transformován do návrhu výuky výtvarné výchovy, realizován a reflektován. Výtvarná část práce je pojata jako reflexe výtvarné tvorby autorky se zaměřením na její skrytou stránku.
NOVÁKOVÁ, D.: Contents of hidden curriculum as learning contents of Art Education. [Diploma thesis] Prague 2015 - Charles University, Faculty of Education, Department of Art Education, 126 pages The thesis is tackling the hidden curriculum, in particular the hidden contents which take place in art education. It researches possible use of these contents in teaching of art education. The thesis has a character of qualitative explorative probe. The methods of research are observations and informal interviews. The study shows that the contents of the hidden curriculum bear an interesting educational potential for art education. However, teachers often do not register the contents or register but do not use them. The aim of the probe is thus to identify the various contents of the hidden curriculum in the practice of art education (with relation to socio-cultural and artistic context) and outline how they can be grasped. Subsequently, one content is specifically transformed into the design of art education, realized and reflected. Art part of the thesis is conceived as the author's art work reflection, focusing on the hidden side of her art work.