Obsahy skrytého kurikula jako vzdělávací obsahy výtvarné výchovy
Contents of hidden curriculum as learning contents of Art Education
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/76000Identifiers
Study Information System: 130819
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Consultant
Velíšek, Martin
Referee
Kitzbergerová, Leonora
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools and Art Schools - Art
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 1. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
skryté kurikulum, vzdělávací obsah, výtvarná výchova, uměníKeywords (English)
hidden curriculum, learning content, art education, artNOVÁKOVÁ, D.: Obsahy skrytého kurikula jako vzdělávací obsahy výtvarné výchovy. [Diplomová práce] Praha 2015 - Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, 126 s. Diplomová práce se zabývá skrytým kurikulem, konkrétně skrytými obsahy odehrávajícími se ve výtvarné výchově. Zkoumá možnosti uplatnění těchto obsahů ve vyučování výtvarné výchovy. Práce má charakter kvalitativní průzkumné sondy. Prostředkem zkoumání je pozorování a neformální rozhovor. Práce ukazuje, že obsahy skrytého kurikula nesou zajímavý vzdělávací potenciál pro výtvarnou výchovu, avšak vyučující často tyto obsahy neregistrují nebo registrují, ale nevyužívají. Cílem sondy je tedy identifikovat různé obsahy skrytého kurikula v praxi výtvarné výchovy (s návazností na socio-kulturní a umělecké souvislosti) a nastínit, jak je lze uchopit. Následně je jeden obsah konkrétně transformován do návrhu výuky výtvarné výchovy, realizován a reflektován. Výtvarná část práce je pojata jako reflexe výtvarné tvorby autorky se zaměřením na její skrytou stránku.
NOVÁKOVÁ, D.: Contents of hidden curriculum as learning contents of Art Education. [Diploma thesis] Prague 2015 - Charles University, Faculty of Education, Department of Art Education, 126 pages The thesis is tackling the hidden curriculum, in particular the hidden contents which take place in art education. It researches possible use of these contents in teaching of art education. The thesis has a character of qualitative explorative probe. The methods of research are observations and informal interviews. The study shows that the contents of the hidden curriculum bear an interesting educational potential for art education. However, teachers often do not register the contents or register but do not use them. The aim of the probe is thus to identify the various contents of the hidden curriculum in the practice of art education (with relation to socio-cultural and artistic context) and outline how they can be grasped. Subsequently, one content is specifically transformed into the design of art education, realized and reflected. Art part of the thesis is conceived as the author's art work reflection, focusing on the hidden side of her art work.