Elektřina a magnetismus vlastníma rukama a hlavou
Electricity and magnetism: Hands-on minds-on approach
rigorous thesis (RECOGNIZED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/75946Identifiers
Study Information System: 182217
Collections
- Kvalifikační práce [11242]
Author
Advisor
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Training Teachers of Physics at Higher Secondary Schools in Combination with Professional Physics
Department
Department of Physics Education
Date of defense
2. 12. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Keywords (Czech)
elektřina a magnetismus, fyzikální vzdělávání, jednoduché experimenty, miskoncepceKeywords (English)
electricity and magnetism, physics teaching, hands-on minds-on experiments, misconceptionsNázev práce: Elektřina a magnetismus vlastníma rukama a hlavou Autor: Věra Koudelková Katedra: Katedra didaktiky fyziky Vedoucí disertační práce: Doc. RNDr. Leoš Dvořák, CSc., KDF Abstrakt: Disertační práce je zaměřena na porozumění středoškolských studentů elektřině a magnetismu a na pokusy použitelné ve výuce, které mohou pomoci toto porozumění rozvíjet. Celou práci lze rozdělit na dvě části: V první části, která má výzkumný charakter, jsou popsány vybrané miskoncepce studentů. Jsou zde komentovány miskoncepce známé ze zahraniční literatury a výsledky výzkumu pomocí nově připraveného Konceptuálního testu z elektřiny a magnetismu. Tento test vychází ze známého testu Conceptual Survey of Electricity and Magnetism, na rozdíl od něj a většiny dalších zahraničních konceptuálních testů, které se týkají elektřiny a magnetismu, je však určen primárně pro studenty středních škol. Druhá část disertační práce má spíše vývojový charakter. V rámci ní byly připraveny metodické materiály, náměty na laboratorní práce i samostatné experimenty, které volně navazují na zjištěné miskoncepce. Vznikly tak čtyři scénáře výukových celků (vybrána byla převážně témata, která byla identifikována jako problematická a pro studenty špatně srozumitelná), čtyři laboratorní práce a 13 samostatných experimentů. Připravené materiály byly...
Title: Electricity and magnetism: Hands-on minds-on approach Author: Věra Koudelková Department: Department of Physics Education Supervisor: Doc. RNDr. Leoš Dvořák, CSc., KDF Abstract: The PhD. thesis is focused on high school students' understanding of electricity and magnetism and on experiments which can help students to develop this understanding. The thesis can be divided into two parts: In the first research part typical misconceptions of high school students in the area of electricity and magnetism are described, both misconceptions known from foreign literature and results of Czech Conceptual Test of Electricity and Magnetism. This test is based on the known Conceptual Survey of Electricity and Magnetism, but unlike it and other conceptual tests in electricity and magnetism this new Czech test is intended for high school students. The second part of the thesis is developmental. It contains methodical materials, lab works and experiments which partly arise from the discovered misconceptions. In this part of the work four learning sequences (we chose topics, which were identified as problematic for students), four laboratory works and 13 experiments are described. Prepared materials were verified during instructions in high school and during conferences for physics teachers. Experiences with them are...