Sebeupalování v buddhismu
Self-immolation in Buddhism
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/75933Identifikátory
SIS: 165281
Kolekce
- Kvalifikační práce [23740]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Holba, Jiří
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Religionistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav filosofie a religionistiky
Datum obhajoby
13. 6. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
buddhismus, sebeupalování, sebevražda, Lotosová sútra, Vietnam, TibetKlíčová slova (anglicky)
Buddhism, self-immolation, suicide, Lotus Sutra, Vietnam, TibetPředmětem diplomové práce je sebeupalování v buddhistických zemích. Autorka uvádí případy z historie i současnosti a představuje jej jako ritualizovaný vzorec předávaný od konce čtvrtého století do současnosti, jehož kontinuitu zajišťovala literární tradice i historické případy. Ukazuje, že i sebeupálení ve Vietnamu či Tibetu navazují na mnohasetletou tradici a lze v nich pozorovat stejné prvky. Autorka hledá také odpověď na otázku, kde se tato tradice v buddhismu vzala a proč získala ve srovnání s jinými formami sebeobětování takovou oblibu. Buddhisté se mohli upalovat z celé řady důvodů: od vyjádření oddanosti buddhistické nauce a Buddhovi, přes využití tohoto prostředku jako rychlé cesty k probuzení, až k formě politického protestu. Všechny však lze souhrnně chápat jako oběť třem klenotům buddhismu, tedy Buddhovi, dharmě a sanze. Aby byl obraz sebeupálení v buddhismu úplný, autorka uchopuje problematiku i z hlediska jeho etiky a zaměřuje se i na to, jak jej vnímají sami stoupenci tohoto náboženství. Ukazuje se, že se jedná o fenomén, který má mnoho podob a na který neexistuje jednotný názor ani mezi buddhisty. Ačkoli nelze na sebeupálení v buddhismu příliš aplikovat západní psychologické kategorie a definice sebevražd ani sebeobětování, morální hodnocení takového činu se se západním vnímáním...
The subject of this thesis is self-immolation in Buddhist countries. The author shows examples from both history and the present and interprets them as a ritualised pattern passed on from the fourth century until the present time, the continuity of which was based on literary tradition as well as on historical occurrences. She demonstrates that self-immolations in Vietnam and Tibet also follow the centuries long tradition and prove to have the same components. The author intends to answer the question of the origin of the tradition in Buddhism and its broad popularity compared to other forms of self-sacrifice. Reasons for self-immolations among the Buddhists might have been manyfold: to demonstrate their loyalty to the buddhist doctrine and the Buddha, to use it as means of attaining enlightment immediately or as a form of a political protest. All of the above can be understood as a sacrifice to the Three Jewels of Buddhism, i.e. the Buddha, the Drarma and the Sangha. The author also handles self-immolation in Buddhism as a question of ethics in order to present the problem in its completeness. In doing so, she concentrates on the point of view of the followers of Buddhism themselves. The phenomenon proves to have many forms and therefore even the Buddhists are nor united in their opinions....