Luxusní lifestylové přílohy deníků v České republice
Luxury lifestyle newspaper supplements in the Czech republic
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/75828Identifiers
Study Information System: 139111
Collections
- Kvalifikační práce [17632]
Author
Advisor
Referee
Jirák, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Journalism
Department
Department of Media Studies
Date of defense
22. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
přílohy, deníky, ZEN, City Life, Esprit, Proč ne?!, politická ekonomie komunikace, inzerce, public relations, ideologie úspěchuKeywords (English)
supplements, journals, ZEN, City Life, Esprit, Proč Ne?, political economy of communication, advertising, public relations, ideology of successDiplomová práce mapuje fenomén českých deníkových příloh luxusního charakteru. Suplementy ZEN, City Life, Esprit a Proč ne?! vycházejí společně s deníky E15, MF Dnes, Lidové noviny a Hospodářské noviny. V teoretické části práce je nejdříve nastíněn vývoj, kterým si prošly lifestylové časopisy a klasické deníkové přílohy, protože studované suplementy představují jakousi kombinaci právě těchto dvou mediálních produktů. Další kapitola práce se věnuje obsahu médií z hlediska politické ekonomie komunikace, podle níž jsou média skrytě ovlivňována politickými a ekonomickými elitami, které prostřednictvím inzerce a public relations zasahují do redakčního obsahu médií. Formují tak veřejné mínění dle potřeb svých zájmů. Teoretická část se tedy ve svém závěru soustředí i na definici reklamy a public relations. Praktická část práce zkoumá metodou sémiotické analýzy, jakým způsobem je čtenářům prezentována ideologie úspěchu - všeobecně přisuzovaného právě politickým a ekonomickým elitám, které dle politické ekonomie komunikace mediální produkty tajně ovládají. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The diploma thesis observes the phenomenon of Czech journal attachements of luxury character in particular supplements ZEN, City Life, Esprit and Proč ne?! These are published together with daily press E15, MF Dnes, Lidové Noviny a Hospodářské noviny. In the theoretical part is first outlined the development of lifestyle magazines and classical daily attachments, because examined supplements are kind of combination of both these media products. The next chapter deals with the media content from the political as well as economical communication, which covertly affects media by means of advertising and public relations and thus shape public opinion according to their own interests. In the end the theoretical part focuses also on definition of advertisement and public relations. The goal of the practical part is to research using the semiotic analysis how the ideology of success is presented to readers, which is in general an attribute of political as well as economical elites. These elites secretly control media products following political economy of communication. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)