Didaktický potenciál časopisu Mateřídouška při realizaci mediální výchovy na prvním stupni základní školy
Didactic potential of the magazine Mateřídouška in the implementation of media education at primary school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/75819Identifiers
Study Information System: 167409
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Wolák, Radim
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
28. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Časopis Mateřídouška, mediální výchova, vliv médií, didaktický potenciál, děti mladšího školního věkuKeywords (English)
Magazine Mateřídouška, media education, media influence, didactic potential, primary school childrenDiplomová práce se zabývá didaktickým potenciálem časopisu Mateřídouška, zejména možnostmi jejího uplatnění při realizaci mediální výchovy na prvním stupni základní školy. První část práce se zaměřuje na teoretické poznatky týkající se psychického vývoje dítěte, čtenářské i mediální gramotnosti a mediální výchovy jako jednoho z průřezových témat Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. V druhé části práce je provedena stručná analýza časopisů pro děti mladšího školního věku. Následně se práce věnuje nejdéle vycházejícímu časopisu pro děti mladšího školního věku - časopisu Mateřídouška. Při analýze jsou využity poznatky představené v teoretické části práce. Důraz je při analýze kladen především na didaktický potenciál Mateřídoušky. Cílem práce je zjištění, zda by mohlo být periodikum Mateřídouška využito při realizaci mediální výchovy na prvním stupni základní školy.
The thesis deals with the didactic potential of the magazine Mateřídouška, especially its possible application in the implementation of media education at primary school. The first part of the Thesis focuses on the theoretical knowledge of the psychological development of the child, reader literacy and media literacy and media education as one of the Curricula program for primary education. The second part is a brief analysis of magazine for primary school children. Subsequently, the work focuses longest stemming magazine for primary school children - Mateřídouška magazine. In the analysis are used knowledge presented in the theoretical part of the Thesis. Emphasis is placed upon the analysis primarily on the didactic potential Mateřídouška. The aim of the Thesis is finding if Mateřídouška magazine could be used in the implementation of media education at primary school.