Dining Out - Antropologický pohled na gastronomii v Česku: případová studie jedné pražské restaurace
Dining Out - The Anthropological Insight onto the Czech Gastronomy
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/75777Identifikátory
SIS: 155088
Kolekce
- Kvalifikační práce [18142]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kotík, Michal
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie a sociální antropologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
1. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
gastronomie, antropologie, jidlo, gender, pohlavi, maso, zelenina, ovoce, restaurant,případová studie, stravovací návyky, rozdíly ve stravovacích návycíchKlíčová slova (anglicky)
gastronomy, anthropology, food, gender, sex, meat, vegetable, fruit, restaurant, case study, food habits, differences in food habitsPřípadová studie jedné pražské restaurace si vzala za úkol zjistit a popsat existenci dvou fenoménu spojených s jídlem. Oba tyto fenomény jsou zároveň spojeny s genderem a mezi oběma fenomény jsou identifikovatelné silné paralely. Prvním z fenoménu je rozdílnost ve stravovacích návycích mezi muži a ženami, kteří navštěvují danou restauraci, ale i obecně. Druhým fenoménem je rozdíl v poměru mužů a žen v rámci provozu restauračního zařízení. Oba fenomény se na této případové studii podařilo potvrdit a částečně i popsat důvody a podmínky, za kterých oba vznikají a udržují se. Zároveň je ale nutno podotknout, že oba fenomény stejně jako celá společnost podléhají neustálé změně, a tudíž je nutné fenoménu jídla jako takovému věnovat neustálou pozornost, protože je důležitou součástí našich životů.
The case study of one of the Prague restaurants was focused on verification and description of existence of two phenomena allied to food. Both of those phenomena are in link with gender and among both of them strong parallels are identifiable. First of those two phenomena is the difference of the food preference and consumption between both men and women who are either dining in such restaurant, or in general. The second one is again the difference between men and women, but this time in terms of average number of both sexes present among the employees of the restaurant. Both phenomena were able to verify and partially were described the causes and reasons, what are those rising for and under what circumstances are maintained. Nevertheless, there is a need to mention the fact that both phenomena are subjected to change as well as the whole society, therefore is necessary to food as a social phenomenon itself pay constant attention. The reason is basic and clear - food is very important part of our everyday life.