Proměny rozvíjení poznání, prvouky, přírodovědy a vlastivědy v čase, ve vzdělávacím programu a v praxi
Transformation of Proceedings of Knowledge of Basic Information about Life in Nature, Society and Relations between Them ( Natural Science) and Basic Relations to the Mother Country, the Language and History in the Educational Programme in Time and Practice
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/7562Identifiers
Study Information System: 137126
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Křivánek, Zdeněk
Podroužek, Ladislav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
27. 9. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
poznávání, vzdělávací programyDisertační práce na téma "Proměny rozvíjení poznání, prvouky, přírodovědy a vlastivědy v čase , ve vzdělávacím programu a v praxi" je zpracována jako volné pokračování řešení problematiky vzdělávacích programů na bázi osobnostní orientace v předškolní výchově. V teoretické části práce sleduje rámcové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání ( RVP PV , RVP ZV), srovnává jejich filozofii, zdroje a výstavbu, analyzuje shody a odlišnosti, vyplývající ze zaměření pro dva různé , na sebe navazující stupně vzdělávání. Všímá si výstupů a míry jejich závaznosti pro děti, žáky i pedagogy. Odkazuje na rozbor učebních osnov předškolního a základního vzdělávání od jejich vzniku do současnosti, podává výklad frekventovaných pojmů. Ve výzkumné části práce analyzuje sledovanou školní třídu z hlediska pedagogicko - psychologického v časovém období pěti let. Předkládá a hodnotí obsah rozvíjení poznání, prvouky, přírodovědy a vlastivědy a stupeň naplnění očekávaných výstupů. Do výzkumné části jsou zahrnuty i výsledky práce žáků - testy z výše uvedených předmětů. Soubory testů ukazují na úroveň osvojení poznatků a míru jejich aplikace v praktických činnostech. Výstupy všech testů jsou zpracovány též statisticky do přehledných tabulek, ze kterých lze odečíst informace o skutečném stavu zkoumaných jevů v daném...
The Dissertation on theme: "Transformation of Proceedings of Knowledge of Basic Information about Life in Nature, Society and Relations between Them ( Natural Science) and Basic Relations to the Mother Country, the Language and History in the Educational Programme in Time and Practice." My dissertation was compiled as free proceedings of a solution of problems of educational programmes for pre - school and basic education. In the theoretical part of this study my work contemplates the General Programme of Pre-school Education and the General Programme of Basic Education, it compares their philosophy, sources and construction. It analyses coincidences and differences, resulting from intention from two different grades of education, linking up with each other. My work takes into consideration the gained level of skill of all activities for the defined age group of children and the extent of their responsibility for pupils and teachers. My work refers to analysis of the school curriculum of pre-school and basic school education fřom its inception to the present times. It gives commentary on frequent terms. In the investigative part of my work I analyse a contemplative school class from pedagogical and psychological points of view in a 5-year period. I introduce and asses contens of rational education in...