Jak hodnotí žáci a jejich rodiče zpětně přechod na víceleté gymnázium?
How Pupils and Their Parents Evaluate its Transfer to Multi-year Gymnasium?
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/75598Identifiers
Study Information System: 149840
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Straková, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Mathematics - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
26. 5. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
selektivní vzdělávací systém, vnější diferenciace, víceletá gymnázia, volba školy, kvalitativní výzkumKeywords (English)
selective education systems, tracking, streaming, multi-year gymnásium (academic track), school choice, qualitative researchVíceletá gymnázia jsou dlouholetou součástí českého vzdělávacího systému a zároveň jsou v odborné společnosti jednou z nejdiskutovanější institucí z pohledu přínosnosti. Proto je realizována celá řada studií, které zjišťují důvody volby víceletého gymnázia (jako např. také má bakalářská práce "Proč žáci volí víceletá gymnázia?", která předcházela této práci). Cílem této práce už je další krok: zjišťuje, zda a v jaké míře se naplnila očekávání žáků, kteří na gymnázium z páté třídy přestoupili, a zároveň získává zpětné hodnocení i od jejich rodičů. Zaměřuje se na školní sebepojetí žáků, na problémy spojené s přestupem na víceletá gymnázia a samozřejmě i na pozitiva, se kterými by se žák na základní škole pravděpodobně nesetkal. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The multi-year gymnasium is a part of the Czech educational system for the long time. Those gymnasiums are one of the most discussed institutions in terms of usefulness. Various studies are made in dependence on that trying to find reasons for choosing multi-year gymnasiums (as thesis "Why Do Primary School Children Choose Multi-year Gymnasiums?", which preceded this work). The aim of this diploma thesis is already the next step: figuring out, if gymnasium met pupils' expectations, and also to receive feedback and evaluation of their parents. It focuses on pupils' academic self-concept, on problems associated with transfer to multi-year gymnasium and on positives, which the pupils would not probably meet at elementary school with. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)