Plocha a prostor ve výtvarných činnostech v MŠ
2D and 3D Dimension in Kinderdarten Art Education
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/75578Identifiers
Study Information System: 146077
Collections
- Kvalifikační práce [19157]
Author
Advisor
Consultant
Šmíd, Jan
Referee
Sedlák, Michal
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 5. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Plocha, prostor, 2D, 3D, přechod, výtvarné činnosti, mateřská škola, umění, galerijní pedagogikaKeywords (English)
Surface, space, 2D, 3D dimension, transition, art education, kindergarten, fine art, gallery and museum educationNÁZEV: Plocha a prostor ve výtvarných činnostech v MŠ AUTOR: Bc. Lucie Kaločová KATEDRA: Katedra výtvarné výchovy VEDOUCÍ PRÁCE: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. ABSTRAKT: Diplomová práce se zabývá přechodem plošného a prostorového zobrazení v dílech vybra- ných umělců, která jsou východiskem pro didaktickou transformaci do výtvarných činností v MŠ v programu Začít spolu. Výzkumná část sleduje rozvoj prostorového a plošného vní- mání dětí předškolního věku. Teoretická část se věnuje současnému pojetí výtvarné výchovy a jejímu plnohodnotnému rozvojovému potenciálu v předškolním vzdělávání. Přibližuje roli učitele v plánování vý- tvarných činností a jeho možnosti zprostředkovat dětem svět kultury a umění v MŠ ve srov- nání s rolí galerijního pedagoga v prostředí galerie. Snaží se poskytnout teoretickou oporu pro výzkumnou část a realizovaný interdisciplinární projekt. Zabývá se rozvojem vybraných kognitivních schopností dětí předškolního věku, čitím a vní- máním spolu s možnostmi rozvoje prostorové inteligence i prostřednictvím procesu porov- návání ve výtvarných činnostech. Výtvarná výchova je uváděna do kontextu matematiky, resp. didaktiky matematiky pro předškolní vzdělávání. Klíčovým, společným pojmem pro obě oborové didaktiky je zde transformace, resp. transformační aktivity. Výzkumná část sestává z...
TITLE: 2D and 3D Dimension in Kinderdarten Art Education AUTHOR: Bc. Lucie Kaločová DEPARTMENT: Department of Art Education SUPERVISOR: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. ABSTRACT: This diploma thesis deals with the transition of areal and three-dimensional imagery in the works of selected artists, which are the basis for didactic transformation, into artistic activi- ties in the kindergarten program 'Starting Together'. The empiric part deals with the deve- lopment of spatial and areal perception among preschool children. The theoretical part discusses the contemporary understanding of art teaching and its full development potential in preschool education. It outlines the teacher's role in planning of artistic activities and his/her ability to provide children the world of culture and art in kinder- garten in comparison with the role of a gallery educator in an art gallery. It seeks to provide theoretical support for the empiric part and for the realized interdisciplinary project. It deals with the development of selected cognitive abilities of children of preschool age, sensation and perception, along with the possibilities of the development of spatial intelli- gence including the process of comparing during artistic activities. Art is put into the context of mathematics (didactics of mathematics education...