Požadavky na kompetence lektorů adaptačních kurzů pro střední školy a druhý stupeň základních škol
Demands on Competencies of Lectors of Adaptation Courses for High School
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/75497Identifiers
Study Information System: 166683
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Běhounková, Olga
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
22. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
adaptační kurz, střední škola, gymnázium, druhý stupeň základní školy, lektor, kompetence, kompetenční model, sociálně-patologické jevy, primární prevence rizikového chování, zážitková pedagogika, skupinová dynamikaKeywords (English)
adaptation course, secondary school, high school, lector, tutor, comptenencies, competency model, social pathological phenomena, primary prevention, outdoor education, group dynamicsPráce se zabývá kompetencemi lektora adaptačního kurzu pro střední školy a druhý stupeň základních škol. Cílem práce je vytvořit soubor kompetencí, které by měl lektor mít, aby byl schopen naplnit cíle a principy adaptačního kurzu. Práce se zaměřuje na pojem adaptační kurz a představuje různé způsoby jeho realizace. Dále pojednává o kompetenčním přístupu a výhodách jeho použití a představuje dva již existující kompetenční modely, související s činností lektora adaptačního kurzu. S pomocí relevantních odborných zdrojů jsou identifikovány nejdůležitější cíle a principy adaptačního kurzu a kompetence, které z nich vyplývají. Součástí vytvořeného souboru kompetencí jsou příklady konkrétních projevů v chování lektora. Klíčová slova: adaptační kurz, střední škola, gymnázium, druhý stupeň základní školy, lektor, kompetence, kompetenční model, scoiálně-patologické jevy, primární prevence rizikového chování, zážitková pedagogika, skupinová dynamika 4
This Bachelor thesis discusses demands on competencies of lectors of adaptation courses for high schools. The object of the thesis is to assemble a list of competencies that a lector should dispose of to be able to attain the goals of the adaptation course. The thesis presents the concept of adaptation courses and differents ways of their realisation. It also disserts on the competencies and the advantage of their utilization and presents two competency models that concern the profession of an adaptation course lector. With the use of relevant literature it identifies the main goals and principles of an adaptation course and the competencies they imply. Examples of particular show of these competencies in behaviour are a part of the assembled list. Keywords: adaptation course, secondary school, high school, lector, tutor, comptenencies, competency model, social pathological phenomena, primary prevention, outdoor education, group dynamics 5