Legenda o věčném Židovi a její teologické pozadí
Legend of the Wandering Jew and its Theological Background
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/75455Identifiers
Study Information System: 165268
Collections
- Kvalifikační práce [22606]
Author
Advisor
Referee
Žonca, Milan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Religious Studies
Department
Institute of Philosophy and Religious Studies
Date of defense
13. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Legenda o věčném Židu, Ahasver, sv. Augustin, doktrína o Židu jako svědku, Martin Luther, HamburkKeywords (English)
Legend of the wandering Jew, Ahasver, St. Augustin, doctrine of the Jewish witness, Martin Luther, HamburgTato bakalářská práce pojednává o legendě o tzv. věčném Židovi (či Ahasverovi), ve středověku vzniklém novozákonním apokryfním vyprávěním o člověku, který na křížové cestě jednal hrubě s Ježíšem Kristem a byl za to stižen kletbou nesmrtelnosti, popřípadě putování. Hlavní otázkou, kterou si v práci kladu, je, zda a jak legendu ovlivnily křesťanské teologické představy o Židech. Pracuji přitom s jednou konkrétní, německou, do prote- stantského kontextu zasazenou verzí legendy z knížky lidového čtení, vydané pravdě- podobně v roce 1602, zasazuji ji však do kontextu starších středověkých variant a beru v potaz i jiné než teologické okolnosti jejího utváření. Při hledání možných teologických vlivů věnuji pozornost jak koncepcím katolickým, tak protestantským. Vzhledem k provázanosti protestantských idejí s tehdejším společenským vývojem zařazuji do práce ilustrativní exkurs do historie Židů v Hamburku, který má vazbu i na výše zmíněnou knížku lidového čtení. V závěrečném vyhodnocení teologických a ostatních vlivů přicházím s celou řadou zajímavých dílčích hypotéz, ale žádnou z nich se mi nedaří dokázat.
This thesis is concerned with the legend of so-called Wandering Jew. The story originated in the Middle Ages and forms an apocryphe to the New Testament, as it relates about a man, who having acted harshly toward Jesus Christ, was condemned to endless life, or wandering. Main question which this thesis deals with is whether and how the story was influenced by Christian theological conceptions of Jewry. The examples of such influence are sought for in a certain German version of the legend, situated to a protestant milieu. This version was published as a so-called "Volksbuch" probably in 1602. I set this version into a context of various older variants from the Middle Ages and while analyzing it, I consider also other possible influences than theological. As possible sources of influence I take into account catholic conceptions as well as protestant. Because the protestant conception is interrelated with social development of the period, I have added illustrative historical excourse about Jewish history in Hamburg to the thesis, for this city is connected also with the Volksbuch. In the concluding part of the thesis I propose many interesting hypotheses about the theological influence, yet none of these I succeed to prove.