Projektové vyučování jako možnost integrace vzdělávacích obsahů
Project teaching as a way of integration of education contents
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/7526Identifiers
Study Information System: 24557
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Spilková, Vladimíra
Kolář, Zdeněk
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
18. 9. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Obecným cílem práce je zjistit, jaké jsou možnosti integrace vzdělávacích obsahů v projektovém vyučování z hlediska teoretického i z hlediska soudobé školní praxe. Práce je koncipována jako teoreticko-empirická. Zpracovává historické prameny i soudobou literaturu, analyzuje současnou pedagogickou praxi na druhém stupni základní školy. Práce je rozdělena do tří základních částí: historie projektového vyučování, současnost projektového vyučování a doporučení pro didaktickou transformaci učiva. Významný pohled na projektové vyučování poskytuje teorie i praxe reformní pedagogiky v Československé republice ve 20. a 30. letech 20. století. Různá pojetí projektového vyučování jsou vyjádřena v typologii projektů. Projektové vyučování v současné teorii je chápáno jako jeden z prostředků naplnění cílů současné školy. Projektové vyučování je vhodným didaktickým prostředkem pro smysluplnou integraci vzdělávacích obsahů. Primárním nositelem integrace vzdělávacích obsahů je řešený problém komplexní povahy, který vychází ze životní situace a vyžaduje přirozené využití poznatků z různých oborů. Prakticky je pro integraci vzdělávacích obsahů funkční především tvorba produktu a potřeba jeho kvalitní prezentace. Zároveň je důležité projektové vyučování dlouhodobě plánovat v rámci celé školy a vytvořit fungující systém...
The general objective of the thesis is to investigate the possibilities of integration of education contents in project teaching from the theoretic viewpoint as well from the point of the current school practice. The thesis is drawn up as both theoretical and empirical. It processes historical resources and current literature and analyses the present teaching practice on the secondary level of primary schools. The thesis is divided into three basic parts: History of project teaching, present project teaching, and recommendation for didactic transformation of the curriculum. A significant look at project teaching was taken by the Czech theoretical and practical reform pedagogy in the 20s and 30s of the twentieth century. Various approaches to project teaching are described in project typology. In the current theory, project teaching is understood as one of the ways of approaching the goals of contemporary schooling. Project teaching is a suitable didactic means of meaningful integration of education contents. The primary bearer of integration of education contents is a complex problem which is the result of a life situation and which requires natural utilisation of knowledge from various fields. The key to the practical integration of education contents is the creation of a product and the need for its...