Vliv rozdílných plášťů jízdního kola na energetický výdej organismu
Effect of different types of bicycle tires on energy expenditure
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/75232Identifiers
Study Information System: 167927
Collections
- Kvalifikační práce [8921]
Author
Advisor
Consultant
Brtník, Tomáš
Referee
Baláš, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Physical Education and Sport of the Disabled
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
MTB, valivý odpor, Fat Bike, spotřeba kyslíku, spiroergometrie, nepřímá kalorimetrieKeywords (English)
MTB, rolling resistance, Fat Bike, oxygen consumption, spiroergometry, indirect calorimetryNázev: Vliv rozdílných plášťů jízdního kola na energetický výdej organismu. Cíle: Cílem této závěrečné práce je stanovení rozdílu v energetickém výdeji (EV) organismu při použití různých typů plášťů jízdního kola. Metody: Soubor probandů tvořilo 5 mužů ve věku 26,4 ± 2,2 let. Jednalo se o experiment. Míra EV byla stanovena na základě velikosti spotřeby kyslíku (VO2) a množství vydechovaného oxidu uhličitého (VCO2), tedy nepřímou kalorimetrií. K analýze dýchacích plynů byl použit přístroj MetaMax 3B. Testovány byly 3 typy plášťů. Jízdy byly realizovány laboratorně na cyklistických válcích. Probandi absolvovali jednu jízdu (kadencí 80 ot/min) na každém z typů plášťů. Jízda trvala v průměru 4:55 ± 1:50 min. Zpracovány byly hodnoty ze 4 minut zátěže v setrvalém stavu (steady state) VO2. Výsledky: Shledali jsme významný rozdíl v EV mezi jízdou se silničními plášti a jízdou s plášti pro Fat Bike, dále také mezi jízdou s trekingovými plášti a jízdou s plášti pro Fat Bike. Rozdíl mezi jízdou se silničními a trekingovými plášti byl, vzhledem ke standardní chybě měření, nevýznamný. Závěr: EV dosáhl při použití plášťů s největší styčnou plochou významného navýšení oproti jízdě s plášti disponujícími nejmenší styčnou plochou. Hypotéza byla potvrzena. Klíčová slova: MTB, valivý odpor, Fat Bike, spotřeba...
Title: Effect of different types of bicycle tires on energy expenditure Objectives: The aim of this bachelor thesis is to determine the difference in energy expenditure when using different types of bicycle tires. Methods: The research group consisted of 5 males in age 26,4 ± 2,2 years. This was an experiment. The calculation of energy expediture was based on the amount of oxygen consumption (VO2) and exhaled carbon dioxide (VCO2), i.e. indirect calorimetry. For the analysis of respiratory gases MetaMax 3B measuring device was used. Three types of bicycle tires were tested. The test ride was carried out in laboratory on the cycling rollers. Probands completed one test ride (with a cadence of 80 rpm) on each type of tires. Test ride lasted on average 4:55 ± 1:50 min. For results were processed values of 4 minutes steady state VO2. Results: We found out the significant difference in energy expenditure between ride with road tires and ride with Fat Bike tires, and also between ride with trekking tires and ride with Fat Bike tires. The difference between ride with road and trekking tires was, due to the standard error of measurement, insignificant. Conclusion: The energy expenditure reached a significant increase while using tires with the largest contact patch compared to using tires with the smallest...