Vliv rozdílných plášťů jízdního kola na energetický výdej organismu
Effect of different types of bicycle tires on energy expenditure
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/75232Identifikátory
SIS: 167927
Kolekce
- Kvalifikační práce [8434]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Brtník, Tomáš
Oponent práce
Baláš, Jiří
Fakulta / součást
Fakulta tělesné výchovy a sportu
Obor
Tělesná výchova a sport osob se specifickými potřebami
Katedra / ústav / klinika
Sporty v přírodě
Datum obhajoby
6. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
MTB, valivý odpor, Fat Bike, spotřeba kyslíku, spiroergometrie, nepřímá kalorimetrieKlíčová slova (anglicky)
MTB, rolling resistance, Fat Bike, oxygen consumption, spiroergometry, indirect calorimetryNázev: Vliv rozdílných plášťů jízdního kola na energetický výdej organismu. Cíle: Cílem této závěrečné práce je stanovení rozdílu v energetickém výdeji (EV) organismu při použití různých typů plášťů jízdního kola. Metody: Soubor probandů tvořilo 5 mužů ve věku 26,4 ± 2,2 let. Jednalo se o experiment. Míra EV byla stanovena na základě velikosti spotřeby kyslíku (VO2) a množství vydechovaného oxidu uhličitého (VCO2), tedy nepřímou kalorimetrií. K analýze dýchacích plynů byl použit přístroj MetaMax 3B. Testovány byly 3 typy plášťů. Jízdy byly realizovány laboratorně na cyklistických válcích. Probandi absolvovali jednu jízdu (kadencí 80 ot/min) na každém z typů plášťů. Jízda trvala v průměru 4:55 ± 1:50 min. Zpracovány byly hodnoty ze 4 minut zátěže v setrvalém stavu (steady state) VO2. Výsledky: Shledali jsme významný rozdíl v EV mezi jízdou se silničními plášti a jízdou s plášti pro Fat Bike, dále také mezi jízdou s trekingovými plášti a jízdou s plášti pro Fat Bike. Rozdíl mezi jízdou se silničními a trekingovými plášti byl, vzhledem ke standardní chybě měření, nevýznamný. Závěr: EV dosáhl při použití plášťů s největší styčnou plochou významného navýšení oproti jízdě s plášti disponujícími nejmenší styčnou plochou. Hypotéza byla potvrzena. Klíčová slova: MTB, valivý odpor, Fat Bike, spotřeba...
Title: Effect of different types of bicycle tires on energy expenditure Objectives: The aim of this bachelor thesis is to determine the difference in energy expenditure when using different types of bicycle tires. Methods: The research group consisted of 5 males in age 26,4 ± 2,2 years. This was an experiment. The calculation of energy expediture was based on the amount of oxygen consumption (VO2) and exhaled carbon dioxide (VCO2), i.e. indirect calorimetry. For the analysis of respiratory gases MetaMax 3B measuring device was used. Three types of bicycle tires were tested. The test ride was carried out in laboratory on the cycling rollers. Probands completed one test ride (with a cadence of 80 rpm) on each type of tires. Test ride lasted on average 4:55 ± 1:50 min. For results were processed values of 4 minutes steady state VO2. Results: We found out the significant difference in energy expenditure between ride with road tires and ride with Fat Bike tires, and also between ride with trekking tires and ride with Fat Bike tires. The difference between ride with road and trekking tires was, due to the standard error of measurement, insignificant. Conclusion: The energy expenditure reached a significant increase while using tires with the largest contact patch compared to using tires with the smallest...