Neither Old, Nor New: The Southern Belle Archetype in Lillian Hellman's Birdie from The Little Foxes and Tennessee Williams's Blanche from A Streetcar Named Desire
bakalářská práce (NEOBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/75203Identifikátory
SIS: 167139
Kolekce
- Kvalifikační práce [23261]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Veselá, Pavla
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglistika - amerikanistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglofonních literatur a kultur
Datum obhajoby
12. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Neprospěl
Klíčová slova (česky)
Americký, Jih, Kráska, Birdie, Blanche, Williams, HellmanKlíčová slova (anglicky)
American, South, Belle, Birdie, Blanche, Williams, HellmanCílem této bakalářské práce je analýza původu ženského ideálu jižanského archetypu a jeho vývoje v průběhu času. V následujících kapitolách se pokusím názorně vysvětlit, jak jižanská elita vnímala, (re)definovala a zachovala osobitou roli jižanské krásky, zatímco jiní její klíčové prvky zaměnili, upravili či zcela zatratili. Práce bude koncipována interdisciplinárně. Z literární teorie se opře především o relevantní definice archetypu, které pak bude ztotožňovat na postavě jižanské krásky. Dále pak bude čerpat zejména z historie, sociologie a kulturních studií. Závěrem přistoupí k oběma zvoleným hrám z pohledu feministických a genderových teorií, na kterých dokáže, jak byl koncept jižanské krásky použit jako společenský konstrukt, sloužící k prosazení mužské authority. Po úvodní kapitole, která představí Americký Jih a jeho obyvatele jako jedinečné entity, kapitola dva okomentuje a zdůvodní základní metodologii a cíle práce společně s klíčovou terminologií, která se v souvislosti s jižanskou kráskou jeví jako nepostradatelná. Kapitola tři se bude zabývat krátkým popisem společensko-historických kontextů, do kterých Tramvaj do Stanice Touha Tennesseeho Williamse a Lištičky Lillian Hellmanové spadají v rámci jejich specifických jižanských krásek. Poté se v kapitole čtyři přistoupí k samotné analýze...
The aim of the BA thesis is to describe the origins of the Old South's archetypal feminine ideals and how they were altered in the course of time. In what follows, I will attempt to explain how southern elite (re) defined, enacted and/or maintained the distinctive role of Southern Belle while others refused, modified or debunked these ideals. The thesis will be approached from an interdisciplinary point of view; it will encompass literary theory, namely in respect to relevant archetypal definitions that will be applied to the specific Southern Belle figures, as well as historical, social and cultural studies. Finally, feminist and gender theories will be employed in order to demonstrate how the cultural archetype of the Southern Belle served as a socially constructed norm enforcing women's passivity and submission to patriarchy. After the introductory chapter, which will present the American South and its inhabitants as a distinct entity, chapter two will comment on and explain the aims and methodology of the thesis and the key terminology that is essential for the Southern Belle concept. Chapter three shall provide a succinct socio-historical context of Tennessee Williams's A Streetcar Named Desire and Lillian Hellman's The Little Foxes in relation to their particular Southern Belle constructs....