dc.contributor.advisor | Lahoda, Vojtěch | |
dc.creator | Dvořáková, Simona | |
dc.date.accessioned | 2017-06-01T00:31:46Z | |
dc.date.available | 2017-06-01T00:31:46Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/75155 | |
dc.description.abstract | Na příkladu Jacksona Pollocka ve vztahu k analytické psychologii Carla Gustava Junga zkoumám použití Jungova symbolického slovníku reprezentujícího archetypy kolektivního nevědomí. Od úvodní části kontextu doby přecházím k objasnění pojmu nevědomí a klíčových psychologických aspektů, jejichž porozumnění hraje zásadní roli pro možnou interpretaci některých z Pollockových raných děl. Poukáži, že nejen psychoterapie, kterou poprvé podstoupil v roce 1938, ale i jeho hlubší zájem o psychologii překračují požadavky na vlastní léčbu a vytvořily elementy jeho osobní ikonografie. Je to patrné od roku 1941, kdy začínají být jeho práce bohatěji vrstvené v imaginaci. Podle Jungových principů se jeho zájem zároveň soustřeďuje k mýtu a kultuře raných civilizací - asyrské, egyptské, mayské a dalšímu před-kolumbijskému umění. K rozšíření jeho nevědomého symbolismu docházelo skrze teorie Johna Grahama, nebo znalosti "Modern Man" literatury Josepha Campbella nebo Harvey Fergussona. V závěru se zabývám otázkou aplikace Pollockových zkušeností z psychoanalýzy na vizuální jazyk jeho uměleckého díla. Snažím se nalézt odpověď; do jaké míry je možné prokázat objektivnost psychoanalytického výkladu jeho užité symboliky, za přítomnosti dalších vlivů a zároveň neopomenout skutečnou podstatu předmětu jeho umělecké praxe. Powered by... | cs_CZ |
dc.description.abstract | To be able to demonstrate Jung's symbolic archetypes of the collective unconscious, I have taken as an example the relation between Jackson Pollock and the analytical psychology of Carl Gustav Jung. At the beginning I have aimed to describe the wider context, the meaning of the unconscious, and key psychological aspects that are necessary to be understood for being able to interpret some of Pollock's early works. At my thesis, I am not talking only about psychotherapy, which he attend for the first time in 1938, but also about his deeper interest of Jungian concepts and archetypes were expressed in his paintings. Since 1941 is obvious that his work contains more elements of imagination. Base on Jung's principles, his work is also more focused on myths and cultures of early civilizations - Assyrian, Egyptian, Mayan and early Colombian art. This impact of unconscious symbolism was also caused by John Graham's theories, and by "Modern Man literatue" of Joseph Campbell or Harvey Fergusson. At the end of my thesis, I am looking for ways of implications of Pollock's experiences within psychoanalysis on visual style of his work. I am trying to find an answer; to what extent is possible to demonstrate the impact of psychoanalytic interpretations on his art. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org) | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Jackson Pollock | cs_CZ |
dc.subject | Carl Gustav Jung | cs_CZ |
dc.subject | psychoanalýza | cs_CZ |
dc.subject | nevědomí | cs_CZ |
dc.subject | archetypy | cs_CZ |
dc.subject | americké umění | cs_CZ |
dc.subject | Navaho písečné obrazy | cs_CZ |
dc.subject | aktivní imaginace | cs_CZ |
dc.subject | šamanismus | cs_CZ |
dc.subject | rituál | cs_CZ |
dc.subject | "řeč moderního člověka" | cs_CZ |
dc.subject | Jackson Pollock | en_US |
dc.subject | Carl Gustav Jung | en_US |
dc.subject | Psychoanalysis | en_US |
dc.subject | Unconscious | en_US |
dc.subject | Archetyps | en_US |
dc.subject | American Art | en_US |
dc.subject | Navaho Sand Paintnings | en_US |
dc.subject | Active imagination | en_US |
dc.subject | Shamanism | en_US |
dc.subject | Ritual | en_US |
dc.subject | Modern Man | en_US |
dc.title | Pollock a Jung | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2016 | |
dcterms.dateAccepted | 2016-09-12 | |
dc.description.department | Institute of Art History | en_US |
dc.description.department | Ústav pro dějiny umění | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 150433 | |
dc.title.translated | Pollock and Jung | en_US |
dc.contributor.referee | Rakušanová, Marie | |
dc.identifier.aleph | 002107683 | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Dějiny umění | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | History of Art | en_US |
thesis.degree.program | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
thesis.degree.program | Theory and History of Art and Culture | en_US |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav pro dějiny umění | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Art History | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Dějiny umění | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | History of Art | en_US |
uk.degree-program.cs | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Theory and History of Art and Culture | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Na příkladu Jacksona Pollocka ve vztahu k analytické psychologii Carla Gustava Junga zkoumám použití Jungova symbolického slovníku reprezentujícího archetypy kolektivního nevědomí. Od úvodní části kontextu doby přecházím k objasnění pojmu nevědomí a klíčových psychologických aspektů, jejichž porozumnění hraje zásadní roli pro možnou interpretaci některých z Pollockových raných děl. Poukáži, že nejen psychoterapie, kterou poprvé podstoupil v roce 1938, ale i jeho hlubší zájem o psychologii překračují požadavky na vlastní léčbu a vytvořily elementy jeho osobní ikonografie. Je to patrné od roku 1941, kdy začínají být jeho práce bohatěji vrstvené v imaginaci. Podle Jungových principů se jeho zájem zároveň soustřeďuje k mýtu a kultuře raných civilizací - asyrské, egyptské, mayské a dalšímu před-kolumbijskému umění. K rozšíření jeho nevědomého symbolismu docházelo skrze teorie Johna Grahama, nebo znalosti "Modern Man" literatury Josepha Campbella nebo Harvey Fergussona. V závěru se zabývám otázkou aplikace Pollockových zkušeností z psychoanalýzy na vizuální jazyk jeho uměleckého díla. Snažím se nalézt odpověď; do jaké míry je možné prokázat objektivnost psychoanalytického výkladu jeho užité symboliky, za přítomnosti dalších vlivů a zároveň neopomenout skutečnou podstatu předmětu jeho umělecké praxe. Powered by... | cs_CZ |
uk.abstract.en | To be able to demonstrate Jung's symbolic archetypes of the collective unconscious, I have taken as an example the relation between Jackson Pollock and the analytical psychology of Carl Gustav Jung. At the beginning I have aimed to describe the wider context, the meaning of the unconscious, and key psychological aspects that are necessary to be understood for being able to interpret some of Pollock's early works. At my thesis, I am not talking only about psychotherapy, which he attend for the first time in 1938, but also about his deeper interest of Jungian concepts and archetypes were expressed in his paintings. Since 1941 is obvious that his work contains more elements of imagination. Base on Jung's principles, his work is also more focused on myths and cultures of early civilizations - Assyrian, Egyptian, Mayan and early Colombian art. This impact of unconscious symbolism was also caused by John Graham's theories, and by "Modern Man literatue" of Joseph Campbell or Harvey Fergusson. At the end of my thesis, I am looking for ways of implications of Pollock's experiences within psychoanalysis on visual style of his work. I am trying to find an answer; to what extent is possible to demonstrate the impact of psychoanalytic interpretations on his art. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org) | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny umění | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990021076830106986 | |