Zobrazit minimální záznam

Hegel's Critique of Ideology
dc.contributor.advisorKarásek, Jindřich
dc.creatorKorda, Tomáš
dc.date.accessioned2020-08-21T14:08:28Z
dc.date.available2020-08-21T14:08:28Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/75141
dc.description.abstractThis work explores the possibilities of Hegel's critique of liberalisms and Marxism. Firstly, I define the "Return to Hegel", or more precisely, the way how we should conceive of this return to Hegel in order to really return to him. In second part, this formal definition of return is given its content, i.e. Hegel's concept of state. This concept had been denied by the doctrine of liberalism as well as of Marxism and this denial, as I try to demonstrate, can be considered a theoretical cause of totalitarianism. Or, in other words, totalitarianism can be speculatively comprehended as the manifestation of this denial. Thus as long as we live in a post-totalitarian era, Hegel is our contemporary. The last part consists of an explication of Hegel's critique of understanding (Verstand). The main reason for this explication is that liberalism and Marxism are 'understanding'- theories of state, and because of that, they were not able to conceive of the state as an object of Reason (Vernunft) and therefore, they failed to recognize the state as rational in itself. The theoretical result of this analysis is that Hegel's critique of understanding can be grasped, so to speak, as a 'critique of ideology avant la lettre', if the concept of ideology is adequately redefined.en_US
dc.description.abstractTato práce hledá možnosti Hegelovy kritiky liberalismu a marxismu. Nejprve definuji "Návrat k Hegelovi" či přesněji způsob, jak máme pojmout tento návrat k Hegelovi, abychom se k němu skutečně vrátili. V druhé části je této formální definici dán její obsah, to jest Hegelův pojem státu. Tento pojem byl odmítnut, jak doktrínou liberalismu, tak marxismu, a toto odmítnutí, jak se pokouším demonstrovat, může být považováno teoretickou příčinu totalitarismu. Neboli, jinými slovy, totalitarismus může být spekulativně pochopen jako manifestace tohoto odmítnutí. Tudíž, dokud žijeme v posttotalitární době, je Hegel náš současník. Poslední třetí část vysvětluje Hegelovu kritiku rozvažování (Verstand). Její hlavní důvod je, že liberalismus i marxismus jsou rozvažovací teorie státu a proto nejsou schopny pojmout stát jako objekt rozumu (Vernunft) a selhávají v poznání státu jako rozumném v sobě samém. Teoretický důsledek této analýzy je, že Hegelova kritika rozvažování může být uchopena takříkajíc jako kritika ideologie avant la lettre, pokud bude koncept ideologie náležitě redefinován.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectideologiecs_CZ
dc.subjectliberalismuscs_CZ
dc.subjectmarxismuscs_CZ
dc.subjectnástrojcs_CZ
dc.subjectstátcs_CZ
dc.subjectrozum (Vernunft)cs_CZ
dc.subjectrozvažování (Verstand),spekulativní větacs_CZ
dc.subjecttotalitarismuscs_CZ
dc.subjectideologyen_US
dc.subjectinstrumenten_US
dc.subjectliberalismen_US
dc.subjectMarxismen_US
dc.subjectstateen_US
dc.subjectreason (Vernunft)en_US
dc.subjectspeculative sentence,totalitarianismen_US
dc.subjectunderstanding (Verstand)en_US
dc.titleHegelova kritika ideologiecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-09-17
dc.description.departmentÚstav politologiecs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Political Scienceen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId149115
dc.title.translatedHegel's Critique of Ideologyen_US
dc.contributor.refereeZnoj, Milan
dc.identifier.aleph002028367
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePolitické teorie a současné dějinycs_CZ
thesis.degree.disciplinePolitical Theories and Contemporary Historyen_US
thesis.degree.programPolitologiecs_CZ
thesis.degree.programPolitical Scienceen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav politologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Political Scienceen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPolitické teorie a současné dějinycs_CZ
uk.degree-discipline.enPolitical Theories and Contemporary Historyen_US
uk.degree-program.csPolitologiecs_CZ
uk.degree-program.enPolitical Scienceen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce hledá možnosti Hegelovy kritiky liberalismu a marxismu. Nejprve definuji "Návrat k Hegelovi" či přesněji způsob, jak máme pojmout tento návrat k Hegelovi, abychom se k němu skutečně vrátili. V druhé části je této formální definici dán její obsah, to jest Hegelův pojem státu. Tento pojem byl odmítnut, jak doktrínou liberalismu, tak marxismu, a toto odmítnutí, jak se pokouším demonstrovat, může být považováno teoretickou příčinu totalitarismu. Neboli, jinými slovy, totalitarismus může být spekulativně pochopen jako manifestace tohoto odmítnutí. Tudíž, dokud žijeme v posttotalitární době, je Hegel náš současník. Poslední třetí část vysvětluje Hegelovu kritiku rozvažování (Verstand). Její hlavní důvod je, že liberalismus i marxismus jsou rozvažovací teorie státu a proto nejsou schopny pojmout stát jako objekt rozumu (Vernunft) a selhávají v poznání státu jako rozumném v sobě samém. Teoretický důsledek této analýzy je, že Hegelova kritika rozvažování může být uchopena takříkajíc jako kritika ideologie avant la lettre, pokud bude koncept ideologie náležitě redefinován.cs_CZ
uk.abstract.enThis work explores the possibilities of Hegel's critique of liberalisms and Marxism. Firstly, I define the "Return to Hegel", or more precisely, the way how we should conceive of this return to Hegel in order to really return to him. In second part, this formal definition of return is given its content, i.e. Hegel's concept of state. This concept had been denied by the doctrine of liberalism as well as of Marxism and this denial, as I try to demonstrate, can be considered a theoretical cause of totalitarianism. Or, in other words, totalitarianism can be speculatively comprehended as the manifestation of this denial. Thus as long as we live in a post-totalitarian era, Hegel is our contemporary. The last part consists of an explication of Hegel's critique of understanding (Verstand). The main reason for this explication is that liberalism and Marxism are 'understanding'- theories of state, and because of that, they were not able to conceive of the state as an object of Reason (Vernunft) and therefore, they failed to recognize the state as rational in itself. The theoretical result of this analysis is that Hegel's critique of understanding can be grasped, so to speak, as a 'critique of ideology avant la lettre', if the concept of ideology is adequately redefined.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav politologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990020283670106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV