Audiosložka ve vyučování češtiny jako cizího jazyka
THE AUDIO COMPONENT IN TEACHING CZECH AS A FOREIGN LANGUAGE
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/75133Identifiers
Study Information System: 144849
Collections
- Kvalifikační práce [22209]
Author
Advisor
Referee
Mašín, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Training for Czech as a Foreign Language - Teacher Training for Czech Language and Literature
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
14. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
didaktika, čeština jako cizí jazyk, jazyková úroveň A2, vyučovací metody, učebnice češtiny jako cizího jazyka, naslouchání, poslech, audio, audio, hlasové nahrávky, aktivity pro výuku nasloucháníKeywords (English)
didactics, Czech as a foreign language, language level A2, teaching methods, textbooks of Czech as a foreign language, listening, audio, audio, vocal recordings, activities for teaching listening(česky) Tato práce se zabývá problematikou výuky naslouchání v češtině jako cizím jazyce, k čemuž využívá studium teoretických pramenů, strukturované pozorování a komparaci didaktických materiálů, dotazníky a neformální rozhovory. V teoretické části přináší stručný přehled dosavadních poznatků v této oblasti, a to především v souvislosti s výukou angličtiny jako cizího jazyka. Výzkumná část poskytuje srovnání různých didaktických materiálů z hledisek nastíněných v části teoretické a poskytuje také přehled typů poslechových úloh včetně jejich zhodnocení. Ve své praktické části uvádí tato diplomová práce vhodné zdroje pro přípravu nových didaktických materiálů pro výuku naslouchání a přináší také ukázkové pracovní listy, které vycházejí z poznatků o některých nedostatcích současných materiálů pro výuku naslouchání zjištěných v předchozí části. Přínos této práce na rovině teoretické spočívá ve zpřístupnění zahraniční teorie českému publiku, na rovině praktické pak v uvedení souhrnného rejstříku poslechových úloh a v načrtnutí nových možností výuky naslouchání, jejichž konkrétní příklady poskytují vzorové poslechové úlohy.
(in English): This thesis deals with the issues of teaching listening in Czech as a foreign language. It is based on studying theoretic sources, structured observing and the comparison of didactic materials, on questionnaires and informal interviews. In its theoretical part, it brings a brief overview of present knowledge in this field, using predominantly foreign sources that deal with teaching English as a foreign language. The second part enables the comparison of various didactic materials from the points of view acquired in the previous chapter, and it also provides an overview of the typology of listening tasks, including their evaluation. The last chapter designs some new sample materials based on what has been found out about their imperfections in this field so far, and it also mentions some suitable resources for designing the new listening tasks. The merit of this thesis on the theoretical level consists of making the main results of contemporary Anglo-American science accessible for the Czech auditory, on the practical level it lies in presenting an overall list of listening tasks and showing (in the Czech materials) some so far unknown possibilities of teaching the listening comprehension, these alternatives being accompanied with practical examples.