Reflexe názorů řídících pracovníků škol na vývoj školského systému v ČR
Reflection opinions of management on the development of school education system in the Czech Republic
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/75111Identifiers
Study Information System: 151797
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Referee
Kaplanová, Jitka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Management of Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Ředitel, právní subjektivita, kurikulární reforma, kurikulum, kompetence, odpovědnostKeywords (English)
Director, legal personality, curricular reform, curriculum, competence, responsibilityDiplomová práce na téma Reflexe názorů řídících pracovníků škol na vývoj školského systému v ČR mapuje vývoj českého školství z pohledu ředitelů a ředitelek základních a mateřských škol z Prahy 8, kteří řídí školy s právní subjektivitou. Zabývá se hlavními určujícími momenty - transformací společnosti, ekonomickou reformou, kurikulární reformou, legislativními změnami, které ovlivnily prostředí českého školství v průběhu více než dvaceti let. Detailně toto prostředí mapuje skrze kompetence a odpovědnosti, názory a postoje vhledem do šesti oblastí - osobnostní charakteristiky ředitelů škol, reformu společnosti, kurikulární reformu, kulturu školy a spolupráce škol s rodiči dětí a žáků, profesně - osobnostního rozvoje ředitelů a z pohledu morálních dilemat, která provázela práci ředitelů za více než dvacet let. KLÍČOVÁ SLOVA: Ředitel, právní subjektivita, kurikulární reforma, kurikulum, kompetence, odpovědnost
Thesis on Reflection opinions of management schools in the development of the education system in the Czech Republic traces the development of Czech education from the perspective of headmasters of primary and nursery schools in Prague 8, who manages the school with legal personality. It deals with the major determinants moments - social transformation, economic reform, curriculum reform, legislative changes that affected the environment of Czech education over more than twenty years. Detailed mapping the environment through competence and responsibility, opinions, attitudes and actions insight into six areas - personal characteristics of school principals, education reform, curriculum reform, school culture and school cooperation with parents and pupils, the area professionally - personal development directors from the perspective of moral dilemmas that accompanied the work of directors for more than twenty years. KEYWORDS: Director, legal personality, curricular reform, curriculum, competence, responsibility