Fenomén televizního pořadu Q (Queer) v České televizi
A phenomenon of a TV programme 'Q' (Queer) in the Czech Television.
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/75035Identifiers
Study Information System: 127843
Collections
- Kvalifikační práce [6509]
Author
Advisor
Referee
Kiczková, Zuzana
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Gender Studies
Department
Department of Gender Studies
Date of defense
15. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
gender, heteronormativita, identita, sexualita, queer teorie, genderová diverzita, mediální produkce, masová médiaKeywords (English)
gender, heteronormativity, identity, sexuality, queer theory, gender diversity, media production, massmediaZákladním rámcem diplomové práce je analýza televizního pořadu Q, který vysílá Česká televize a který mapuje queer subkulturu nejen v ČR, ale i v zahraničí, zabývá se hledáním identit napříč pohlavími, narušuje konvence vycházející z hodnot heteronormativní společnosti. Název pořadu přímo odkazuje k pojmu queer, který představuje společenský fenomén přinášející genderovou a sexuální diverzitu a pluralitu. Práce zkoumá genezi pořadu od jeho vzniku, přes výrobu, zařazení do vysílání až po jeho zrušení a nahrazení jiným formátem. Diskutuji, jaké jsou motivace a důvody tvůrců a managementu k prosazení pořadu do programové skladby, jaké jsou přitom procesy rozhodování a produkční mechanismy, nebo jak tvůrci/tvůrkyně pracují v pořadu s feministickými teoriemi a genderovými aspekty. Práce zohledňuje také dlouhodobý vývoj sledovanosti pořadu. Hlavní metodou práce je kvalitativní výzkum formou polostrukturovaných rozhovorů s tvůrci pořadu. Z hlediska mediální produkce se práce zabývá postupy organizace práce při tvorbě pořadu Q.
The basic concept of the thesis is an analysis of a TV programme "Q" broadcasted by the Czech Television. The programme surveys queer subculture not only in the Czech Republic but also abroad, deals with searching for identities across the genders and disrupts conventions stemming from values of the heteronormative society. The programme title refers directly to the concept of queer, which represents a social phenomenon bringing about gender and sexual diversity and plurality. The thesis looks at the genesis of the programme from its origins, to its production, its broadcasting and finally its cancellation and replacing with another format. The motivation and reasons of the production team and the management for carrying the programme through and including it in the broadcast programming is discussed here, as well as the related decision-making processes and production mechanisms or the way the authors use feminist theories and gender aspects in the programme. The thesis also takes into consideration the long-term development of the programme's ratings. The main working method is qualitative research in the form of semi-structured interviews with the programme's authors. In terms of media production the thesis deals with organizational practices in the programme's production.