Pojetí antiky v prvorepublikových učebnicích dějepisu
Antiquity in History Textbooks of the First Czechoslovak Republic (1918 - 1938)
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/74968Identifiers
Study Information System: 51702
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Parkan, František
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools History - German language
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 5. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
antika, dějepisné učebnice, První republika (1918-1938), vzdělávání, 20. stoletíKeywords (English)
Antiquity, history text books, First Czechoslovak Republic (1918 - 1938), education, 20th centuryTato diplomová práce se zabývá didaktickým a obsahovým zpracováním antiky v prvorepublikových učebnicích dějepisu pro obecné a měšťanské školy. Teoretická část popisuje proměny školství, výuky dějepisu a klasických jazyků od 2. poloviny 19. století do 1. republiky. Praktická část obsahuje didaktickou a obsahovou analýzu vybraných učebnic. V obsahové analýze bude sledován zejména poměr politických a kulturních dějin, způsob charakteristiky historických osobností, odkazy a paralely k době vzniku učebnice a způsob prezentování jednotlivých národů (zejména Řekové, Římané, Germáni). Klíčová slova: učebnice dějepisu, antika, Československo (1918-1938), vzdělávání, 20. století
The diploma thesis focuses on didactic and summary analysis of antiquity in elementary school's history textbooks and their comparison. The theoretical part consists of the changes of school system, History education and antique languages from the second part of nineteenth century until the era of the First Czechoslovak Republic. The practical part discusses didactic and summary analysis of selected textbooks. The summary analysis focuses on proportion of political and cultural history, depiction of the historical icons, references and parrarels to the time, when the particular textbook was written and also the way of presentation of each nation (mainly Greeks, Romans, Germans). Keywords: history textbooks, antiquity, Czechoslovakia (1918-1938), education, 20th century