Pojetí antiky v prvorepublikových učebnicích dějepisu
Antiquity in History Textbooks of the First Czechoslovak Republic (1918 - 1938)
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/74968Identifikátory
SIS: 51702
Kolekce
- Kvalifikační práce [19344]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Parkan, František
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy dějepis - německý jazyk
Katedra / ústav / klinika
Katedra dějin a didaktiky dějepisu
Datum obhajoby
24. 5. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
antika, dějepisné učebnice, První republika (1918-1938), vzdělávání, 20. stoletíKlíčová slova (anglicky)
Antiquity, history text books, First Czechoslovak Republic (1918 - 1938), education, 20th centuryTato diplomová práce se zabývá didaktickým a obsahovým zpracováním antiky v prvorepublikových učebnicích dějepisu pro obecné a měšťanské školy. Teoretická část popisuje proměny školství, výuky dějepisu a klasických jazyků od 2. poloviny 19. století do 1. republiky. Praktická část obsahuje didaktickou a obsahovou analýzu vybraných učebnic. V obsahové analýze bude sledován zejména poměr politických a kulturních dějin, způsob charakteristiky historických osobností, odkazy a paralely k době vzniku učebnice a způsob prezentování jednotlivých národů (zejména Řekové, Římané, Germáni). Klíčová slova: učebnice dějepisu, antika, Československo (1918-1938), vzdělávání, 20. století
The diploma thesis focuses on didactic and summary analysis of antiquity in elementary school's history textbooks and their comparison. The theoretical part consists of the changes of school system, History education and antique languages from the second part of nineteenth century until the era of the First Czechoslovak Republic. The practical part discusses didactic and summary analysis of selected textbooks. The summary analysis focuses on proportion of political and cultural history, depiction of the historical icons, references and parrarels to the time, when the particular textbook was written and also the way of presentation of each nation (mainly Greeks, Romans, Germans). Keywords: history textbooks, antiquity, Czechoslovakia (1918-1938), education, 20th century