Hodnocení všeobecných sester jako součást jejich dalšího vzdělávání a rozvoje
An assessment of nurses as part of their further education and development
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/7489Identifiers
Study Information System: 54397
Collections
- Kvalifikační práce [6815]
Author
Advisor
Referee
Holeyšovský, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Management and Supervision in Social and Health Care Organizations
Department
Department of Management and Supervision in Social and Health Care Organisations
Date of defense
21. 9. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Excellent
Magisterská práce se věnuje hodnocení výkonu pracovníků a jeho vlivu na další vzdělávání a profesní rozvoj. Práce poskytuje jak obecný pohled na problematiku hodnocení výkonu tak poukazuje na specifika ve zdravotnictví. Další vzdělávání a vykonávání praxe spolu úzce souvisejí. Pro zajištění bezpečné kompetentní péče o pacienty je nezbytné, aby všeobecné sestry průběžně doplňovaly nové znalosti a prohlubovaly vědomosti stávající. V současných rychle se měnících podmínkách poskytování péče jsou zdravotnické organizace nuceny poskytovat prostředí, které podporuje profesionální růst. Výzkumná část magisterské práce odpovídá na tuto výzvu zhodnocením efektivity systému pracovního hodnocení všeobecných sester ve Všeobecné fakultní nemocnici v Praze. Cílem výzkumného šetření bylo analyzovat jak systém funguje a jak využívá výsledků hodnocení pro plánování vzdělávacích a rozvojových aktivit pro jednotlivé všeobecné sestry. Metodologickým základem se stala kvantitativní technika sběru dat prováděná pomocí analýzy dokumentů a dotazníkových šetření. Výzkum na základě zjištěných výsledků jednoznačně ukázal, že je nezbytné upravit stávající systém pracovního hodnocení. Konkrétněji řečeno změnit hodnotící formulář směrem k objektivizaci kritérií práce a chování sester, zaznamenávat průběžná hodnocení výkonu a důkladně...
This master's degree thesis focuses on the evaluation of employee performance and its influence on further education and professional development. The work provides a general view on performance evaluation while drawing attention to specifics in health services. Further education and work performance are closely related. To provide for the safe competent care of patients, nurses must continue to both accumulate knowledge and deepen their existing knowledge. In today's rapidly changing conditions in providing care, health service organizations are called upon to provide an environment that supports professional growth. The research part of this thesis answers this call to assess the effectiveness of the employee evaluation system of nurses at the General Faculty Hospital in Prague. The research's objective was to analyse how the system works, as well as the how the evaluation results are used for planning education and development activities for the individual nurses. The methodological basis was the quantitative technique of amassing data conducted via an analysis of documents and questionnaires. Based on the findings, the research clearly showed a need to adapt the existing system of employee evaluation. In concrete terms to modify the evaluation form to make the work criteria and conduct criteria more...