Šikana ve školách v souvislosti se školním prostředím
Bullying in schools in relation to the school environment
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/74838Identifiers
Study Information System: 165501
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Homolová, Pavla
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Sociology with Economics
Department
Department of Sociology
Date of defense
6. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
šikana, agrese, agresivita, oběť, školní prostředíKeywords (English)
bullying, aggression, the victim, school environmentTématem bakalářské práce je problematika šikany ve školách. Práce je rozdělena do teoretické a praktické části, přičemž teoretická část se zabývá především vymezení pojmů šikany, agrese a agresivity, seznámením s několika teoriemi agrese a usazením šikany do společenského kontextu. Dále budou v této části představeny metodologické způsoby získávání dat pro výzkumy šikany a teoretické vymezení vztahů aspektů školního okolí vůči šikaně. V praktické části bude prezentována analýza dat z Výzkumu městské mládeže 2015, která bude mapovat vztah mezi šikanou a konkrétními aspekty školního prostředí. Klíčová slova: šikana, agrese, agresivita, oběť, školní prostředí
The theme of the thesis is the issue of bullying in schools. The thesis is divided into theoretical and practical part, the theoretical part deals with definitions of bullying, aggression, introduction to theory of aggression and setting bullying into the social context. In this part there will also be introduced methofological ways of obtaining data for bullying research and theoretical definition of bullying relations between aspects of school environment and bullying. In the practical part will be shown the data analysis of The survey of urban youth in 2015, which will map the relations between bullying and specific aspects of the school environment. Keywords: bullying, aggression, the victim, school environment