Proč učňák? Volba střední školy u žáků prvních ročníků učňovských oborů a jejich vztah ke škole a ke vzdělávání.
Why Apprenticeship? The Choice of Secondary Vocational Schools among First Year Apprentices and their Attitudes towards the School and Education
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/74771Identifiers
Study Information System: 126360
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Podaná, Zuzana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Sociology
Department
Department of Sociology
Date of defense
21. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
vzdělávání, kvalitativní výzkum, učňovské školství, odborné vzdělávání, volba střední školy, vztah ke školeKeywords (English)
education, qualitative research, apprenticeship training, vocational education, choice of a secondary school, relationship to the schoolDiplomová práce se zabývá tématem volby středního odborného učiliště. Přes popis důležitých teorií spjatých se vzděláváním a deskripcí českého vzdělávacího systému se dostává k analýze založené na kvalitativních rozhovorech, které byly zpracovány podle zásad zakotvené teorie. Skrze tyto rozhovory je popsán proces výběru střední školy a vztah k ní. V této části jsou rovněž okrajově použita data z výzkumu OECD PISA 2012 za účelem poskytnutí dodatečného kontextu. Práce dochází k závěru, že volba, kterou učinili učni a učnice, byla výrazným způsobem limitována a že tyto limity měly především sociální povahu. Tyto závěry jsou vztaženy i k celkovému kontextu vysoce diferenciovaného českého vzdělávacího systému Klíčová slova vzdělávání, kvalitativní výzkum, učňovské školství, odborné vzdělávání, volba střední školy, vztah ke škole
(in English) This thesis deals with the choice of the Czech secondary vocational schools. Through a description of important theoretical approaches connected to the education and a study of the Czech educational system, the paper is getting to the analysis based on qualitative interviews analysed in compliance with the grounded theory approach. Through these interviews the process of choosing the secondary school and the relationship to the chosen school is described. In this part also the data from OECD PISA 2012 are used to provide an additional context. It is argued that the choice done by the apprentices is significantly limited and that the main source of such limits is social. These conclusions are connected with overall context of the Czech highly differentiated educational system. Keywords (in English) education, qualitative research, apprenticeship training, vocational education, choice of a secondary school, relationship to the school