Zobrazit minimální záznam

Digital Generation. Involvement of Information and Communication Technology in Educational Process
dc.contributor.advisorŠafr, Jiří
dc.creatorVaňurová, Tereza
dc.date.accessioned2020-08-27T15:18:41Z
dc.date.available2020-08-27T15:18:41Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/74733
dc.description.abstractDiplomová práce s názvem "Digitální generace. Zapojení informačních a komunikačních technologií do vzdělávacího procesu" pojednává o roli počítačů v životě adolescentů. Informační a komunikační technologie (ICT) se rozvíjí rychlým tempem a transformují náš každodenní život. Cíle práce jsou (1) prozkoumat proměnu "digitální generace" v české společnosti na počátku 21. století, (2) zjistit zda existuje vztah mezi hraním počítačových her a školními výsledky a (3) určit, jaké faktory ovlivňují počítačovou gramotnost. K jejich naplnění byla využita komparativní sekundární analýza dat z mezinárodních výzkumů žáků PISA 2003, 2012 a ICILS 2013 zaměřeného na počítačovou a informační gramotnost. Výsledky ukazují, že mezi lety 2003 a 2013 došlo k nárůstu digitální vybavenosti a využívání ICT patnáctiletými, a v českém prostředí tak lze identifikovat odlišné digitální generace Y a Z. Hraní počítačových her zůstává doménou chlapců. Počítačová a informační gramotnost roste se zkušeností s PC, sebehodnocením základních schopností na PC a s vyšším společenským postavením rodičů. Lepších výsledků v testu také dosahují dívky a žáci víceletých gymnázií. Klíčová slova Generace, informační a komunikační technologie, vzdělávání, adolescent, počítače, PISA, ICILScs_CZ
dc.description.abstractDiploma thesis called "Digital Generation. Involvement of Information and Communication Technology in Educational Process" is focused on the role of computers in a life of adolescents. Information and Communication Technology (ICT) is evolving very fast and transform our everyday life. The aims of the thesis are (1) to explore the change of "digital generation" in Czech society in the beginning of 21 century, (2) to find out if there is a correlation between playing computer games and school results and (3) to identify which factors influence computer literacy. In order to achieve those aims, the comparative secondary analysis of international researches of pupils PISA 2003, 2012 and research focused on computer and information literacy - ICILS 2013were used. The results suggest that between 2003 and 2013 digital possession and using of ICT by fifteen year old pupils increased, so digital generation Y and Z were identified in Czech society. Playing of computer games remains domain of boys. Computer and information literacy increases with experience with computers, self- esteem of basic computer skills and with a higher society status of parents. Better results in the test also achieve girls and pupils of grammar school. Keywords Generation, Information and Communication Technology, Education,...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjectGenerationen_US
dc.subjectInformation and Communication Technologyen_US
dc.subjecteducationen_US
dc.subjectadolescenten_US
dc.subjectcomputersen_US
dc.subjectPISAen_US
dc.subjectICILSen_US
dc.subjectGeneracecs_CZ
dc.subjectinformační a komunikační technologiecs_CZ
dc.subjectvzdělávánícs_CZ
dc.subjectadolescentcs_CZ
dc.subjectpočítačecs_CZ
dc.subjectPISAcs_CZ
dc.subjectICILScs_CZ
dc.titleDigitální generace. Zapojení informačních a komunikačních technologií do vzdělávacího procesucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2016
dcterms.dateAccepted2016-06-07
dc.description.departmentPracoviště Historické sociologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Historical Sociologyen_US
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.identifier.repId153944
dc.title.translatedDigital Generation. Involvement of Information and Communication Technology in Educational Processen_US
dc.contributor.refereeČerný, Karel
dc.identifier.aleph002094031
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistorická sociologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineHistorical Sociologyen_US
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Pracoviště Historické sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Department of Historical Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csHistorická sociologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enHistorical Sociologyen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce s názvem "Digitální generace. Zapojení informačních a komunikačních technologií do vzdělávacího procesu" pojednává o roli počítačů v životě adolescentů. Informační a komunikační technologie (ICT) se rozvíjí rychlým tempem a transformují náš každodenní život. Cíle práce jsou (1) prozkoumat proměnu "digitální generace" v české společnosti na počátku 21. století, (2) zjistit zda existuje vztah mezi hraním počítačových her a školními výsledky a (3) určit, jaké faktory ovlivňují počítačovou gramotnost. K jejich naplnění byla využita komparativní sekundární analýza dat z mezinárodních výzkumů žáků PISA 2003, 2012 a ICILS 2013 zaměřeného na počítačovou a informační gramotnost. Výsledky ukazují, že mezi lety 2003 a 2013 došlo k nárůstu digitální vybavenosti a využívání ICT patnáctiletými, a v českém prostředí tak lze identifikovat odlišné digitální generace Y a Z. Hraní počítačových her zůstává doménou chlapců. Počítačová a informační gramotnost roste se zkušeností s PC, sebehodnocením základních schopností na PC a s vyšším společenským postavením rodičů. Lepších výsledků v testu také dosahují dívky a žáci víceletých gymnázií. Klíčová slova Generace, informační a komunikační technologie, vzdělávání, adolescent, počítače, PISA, ICILScs_CZ
uk.abstract.enDiploma thesis called "Digital Generation. Involvement of Information and Communication Technology in Educational Process" is focused on the role of computers in a life of adolescents. Information and Communication Technology (ICT) is evolving very fast and transform our everyday life. The aims of the thesis are (1) to explore the change of "digital generation" in Czech society in the beginning of 21 century, (2) to find out if there is a correlation between playing computer games and school results and (3) to identify which factors influence computer literacy. In order to achieve those aims, the comparative secondary analysis of international researches of pupils PISA 2003, 2012 and research focused on computer and information literacy - ICILS 2013were used. The results suggest that between 2003 and 2013 digital possession and using of ICT by fifteen year old pupils increased, so digital generation Y and Z were identified in Czech society. Playing of computer games remains domain of boys. Computer and information literacy increases with experience with computers, self- esteem of basic computer skills and with a higher society status of parents. Better results in the test also achieve girls and pupils of grammar school. Keywords Generation, Information and Communication Technology, Education,...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Pracoviště Historické sociologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990020940310106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV