Pomůcky pro žáky s dyslexií a dysgrafií na 2. stupni základní školy
Aids for Students with Dyslexia and Dysgraphia in 5th to 9th Grades of Primary School
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/74455Identifiers
Study Information System: 147595
CU Caralogue: 990020332630106986
Collections
- Kvalifikační práce [23980]
Author
Advisor
Referee
Šormová, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Training for Czech Language and Literature
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
14. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
dyslexie, dysgrafie, dysortografie, učební pomůckaKeywords (English)
dyslexia, dysgraphia, dysorthographia, learning aidCílem práce je popsat a kriticky zhodnotit pomůcky užívané v současnosti při výuce žáků s vybranými specifickými poruchami učení (dyslexií, dysgrafií a dysortografií) na druhém stupni základní školy a případně navrhnout jejich úpravy či doplnění. Zjištěné závěry jsou opřeny o poznatky a teoretické podklady z odborné literatury a u vybraných pomůcek také o jejich praktické vyzkoušení na malém vzorku žáků. K naplnění tohoto cíle bylo důležité zorientovat se v současné nabídce pomůcek pro žáky s vybranými SPU na druhém stupni základní školy, čehož bylo dosaženo prostřednictvím institucí zabývajících se touto problematikou, dotazníkového šetření a prozkoumání současné nabídky trhu. Na tomto základě byl sestaven přehled pomůcek, které byly dále analyzovány a hodnoceny.
The purpose of the master's thesis is to describe and critically evaluate the learning aids, nowadays used to assist primary school children with specific learning disabilities (dyslexia, dysgraphia and dysorthographia) and eventually propose its possible improvements. The results of the research part are based on theoretical methodology and literature. In addition, some of the selected learning aids were tested on a small sample of pupils. To fulfill such goals, it was crucial to get oriented on the field of current tool portfolio for the pupils with given specific learning disabilities through relevant institutions, questionnaires and analysis of the tool market situation. The review and evaluation of the learning aids was finally done based on the outcome of the thesis research part.