Prediktory kariérního úspěchu absolventů humanitních a společenskovědních oborů vysokých škol
Predictors of Career Success among Humanities and Social Sciences Graduates
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/74262Collections
- Kvalifikační práce [19393]
Author
Advisor
Referee
Záškodná, Helena
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
3. 2. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
kariéra, kariérní úspěch, absolventi, humanitní obory, společenskovědní obory, trh práce
Keywords (English)
career, career success, graduates, Humanities, Social Sciences, labour market
Bakalářská práce se zaměřuje na identifikaci prediktorů kariérního úspěchu u absolventů humanitních a společenskovědních oborů vysokých škol. Teoretická část srovnává pojetí kariérních koncepcí a shrnuje dosavadní výzkumy věnující se hledání prediktorů kariérního úspěchu. Pozornost je také věnována začátku kariéry absolventů vysokých škol a jejich uplatnění na trhu práce z hlediska různých studovaných oborů. V rámci empirické části bylo provedeno dotazníkové šetření mezi absolventy sledovaných oborů, kteří zakončili své studium před pěti až šesti lety. Byla měřena aktuální dosažená míra kariérního úspěchu a hledána asociace s charakteristikami, které vypovídají o průběhu studia respondentů. Následně jsou navrženy další možné směry, kterými by se mohl ubírat kvalitativní i kvantitativní výzkum v oblasti kariérního úspěchu absolventů. KLÍČOVÁ SLOVA kariéra, kariérní úspěch, absolventi, humanitní obory, společenskovědní obory, trh práce
The bachelor thesis is focused on career success predictors identification among Humanities and Social Sciences college graduates. In theoretical part, different approaches to career concepts are compared and existing research on career success predictors identification is summarized. Attention is paid also to career initiation of college graduates and their employability on the labour market with a comparison of different Fields of Study. Empirical research investigation among college graduates of aforementioned Study Fields, who graduated five to six years ago, has been made, and the extent of association between reached career success and the course of study has been measured. Further possible directions of qualitative and quantitative research on graduates career success is proposed. KEY WORDS career, career success, graduates, Humanities, Social Sciences, labour market