Historie a úroveň soutěže o nejkrásnější české knihy roku z pohledu hodnotící komise a reakcí v dobovém tisku
History and quality of the Most Beautiful Czech Book Contest from the point of view of evaluation committee and responses of period press
bachelor thesis (NOT DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/74034Identifiers
Study Information System: 163618
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Landová, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Information Studies and Librarianship
Department
Institute of Information Studies and Librarianship
Date of defense
2. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
Soutěž o nejkrásnější české knihy roku, typografie, polygrafie, úroveň knižní produkce, Arno Sáňka, normalizace, Oldřich Hlavsa, Milan Hegar, Jiří Rathouský, Památník národního písemnictví, Ministerstvo kultury ČSR, Matica slovenská, Slovenské ústredie knižnej kultúryKeywords (English)
The Most Beautiful Czech Book Contest, typography, polygraphy, quality of book production, Arno Sáňka, normalization, Oldřich Hlavsa, Milan Hegar, Jiří Rathouský, The Museum of Czech Literature, Czechoslovak Ministry of Culture, Matica slovenská, Office of Slovak Book Culturev českém jazyce: Tato práce se zabývá porovnáním jednotlivých ročníků soutěže Nejkrásnější české knihy roku mezi lety 1966 až 1990 s ohledem na celkový stav československé knižní grafiky, typografie a polygrafie. Sumarizace historického vývoje je provedena analýzou dobových periodických publikací odborného i laického charakteru. Práce je rozdělena na teoretický úvod k problematice s přesahem k historickým souvislostem, samotnou analýzu reflexí soutěžních ročníků a na stručné představení tří výrazných osobností knižní grafiky a typografie druhé poloviny 20. století Oldřicha Hlavsy, Milana Hegara a Jiřího Rathouského.
in English: This bachelor thesis deals with the Most Beautiful Czech Book Contest press evaluations between 1966 and 1990, also regarding the overall quality of Czechoslovak book design, typography and polygraphy. Summarization of the historical development is carried out by analyzing contemporary specialized and nonspecialized periodicals. The work is divided into theoretical and historical context of the issue, the analysis itself and a brief biographical introduction to Oldřich Hlavsa, Milan Hegar and Jiří Rathouský, the three masters of Czechoslovak book design and typography.