Efekty výuky češtiny jako cizího jazyka
Effects of the Teaching Czech as a Second Language
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73830Identifikátory
SIS: 173962
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Saicová Římalová, Lucie
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Učitelství češtiny jako cizího jazyka
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
12. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
vyučování cizího jazyka, čeština jako cizí jazyk, chybová analýza, jazyková chyba, správnost, plynulost, produktivní dovednost, připravenost a nepřipravenost projevu, mluvení, osvojování druhého jazyka, efekty výukyKlíčová slova (anglicky)
second language teaching, Czech as a second language, errors analysis, errors and mistakes, accuracy, fluency, productive skills, prepare and unprepared speech, speaking, SLA, effects of teachingDiplomová práce nese název "Efekty výuky češtiny jako cizího jazyka" a předkládá teoretický úvod do problematiky ve své první části, na niž navazují empirické výzkumy produktivních dovedností studenta češtiny jako cizího jazyka (mluvení, psaní). První část práce je zaměřena na teoretické poznatky z oblasti osvojování druhého jazyka (SLA), možnosti a přístupy ke zkoumání jazykové chyby a obecně pojímání a vnímání jazykové chyby, zvláště pak v zahraničních výzkumech a literatuře. Větší pozornost je věnována vybraným analýzám, které jsou základními nástroji pro provedení praktické části diplomové práce. Jedná se zejména o chybovou analýzu (EA) a analýzu plynulosti a správnosti. Protože téma práce se zabývá efekty výuky a faktory, které ji ovlivňují, v teoretické části jsou vymezeny termíny z oblasti pedagogiky a psychologie. V praktické části je předkládáno empirické provedení analýz zmíněných výše, jejich porovnání, vyhodnocení a stanovení závěrů vzhledem k vymezeným proměnným, resp. determinantům, které do vyučovacího procesu vstupují. Mimo tyto nástroje výzkum využívá dotazníky a evaluační archy sloužící k (sebe)reflexi studenta i lektorky. Cílem diplomové práce je zmapovat pomocí případové studie jednak vývoj studentova mezijazyka, jednak zanalyzovat, do jaké míry mohou mít vliv na mluvený projev...
Name of the thesis is "Effects of the Teaching Czech as a Second Language" and in its first part presents theoretical introduction to the field of study, empirical researches of student's productive skills (Czech as a foreign language) follow (speaking, writing). First part is focused on theoretical knowledges of second language acquisition, options and approaches to exploration of language's errors and approach and viewing of errors and mistakes in general, especially in foreign researches and literature. Bigger attention is paid to selected analyzes, those are basic instruments for making of practical part of the thesis. It is especially error analysis (EA) and analysis of fluency and accuracy. Because the thesis's topic is concerned to effects of teaching and affecting factors, there are defined terms of pedagogy and psychology in theoretical part. In practical part there is presented empirical execution of mentioned analyzes, its comparison, evaluation and making conclusions in relation to appointed variables, or rather determinants, which enter the education process. Beside these instruments the research uses questionnaires and evaluation sheets for (self)reflection of student and lecturer. The aim of the thesis firstly is mapping of student's interlanguage progress thanks to case study, and...