Cross-gender casting of tragedies by William Shakespeare
Cross-genderové obsazení tragédií Williama Shakespeara
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73785Identifikátory
SIS: 166690
Kolekce
- Kvalifikační práce [23715]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hančil, Jan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglofonní literatury a kultury
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglofonních literatur a kultur
Datum obhajoby
6. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
cross-genderové obsazení, pouze mužské obsazení, pouze ženské obsazení, travesty, cross-dressing, Shakespeare, renesanční drama, Hamlet, Král Lear, Romeo a JulieKlíčová slova (anglicky)
cross-gender casting, same-sex casting, travesty, cross-dressing, Shakespeare, Renaissance drama, Hamlet, King Lear, Romeo and JulietCross-genderové obsazení her Williama Shakespeare (tedy obsazení ženského interpreta do mužské role a naopak) není řídkým fenoménem a v posledních letech jeho popularita stoupá. I přes časté tvrzení divadelníků a kritiků že se jedná o obsazení, které nezohledňuje tender (gender-blind casting) se tato práce snaží dokázat, že tomu tak není. Jako příklady jsou použity tři nejčastěji inscenované, tedy a často cross-genderově obsazené hry Hamlet, Král Lear a Romeo a Julie. Na půdorysu těchto her se práce snaží ukázat variabilitu přístupů ke cross-genderovému obsazení v jeho rozličných podobách. V první kapitole je definována klíčová terminologie, aby bylo zabráněno záměně pojmů. Jedná se o pojmy cross-dressing, travesty a cross-genderové obsazení. Následuje několik podkapitol zabývajících se myšlenkovým rámcem, který staví zejména na Judith Butler a její dekonstrukci genderu a konceptu performativity genderu. Poslední podkapitola této sekce se pak zabývá historií cross-genderového obsazení, které zahrnuje i pouze mužské Alžbětinské herecké soubory. Následující kapitoly jsou věnovány jednotlivým hrám, analýze možných interpretačních klíčů a motivací pro cross-genderové zpracování a cross-genderové inscenační tradic jak na anglofonních, tak na českých jevištích. To je doplněno o jednu hlubší analýzu vybraného...
Cross-gender casting (i.e. the casting of female performers for male parts and vice versa) of plays by William Shakespeare is not a scarce phenomenon and is getting more and more popular in the recent years. In spite of the frequent claim of the theatre-makers and critics that it is in fact a gender blind casting, where the gender of the performer does not matter, the thesis attempts to prove that, in fact, it is not the case. This is exemplified on three most frequently staged and also most commonly cross-gender cast plays: Hamlet, King Lear and Romeo and Juliet. Via these examples the thesis shows the variability of approaches to cross-gender casting and the differences in realization. In the first chapter, the key terminology is defined, in order to avoid confusion, discussing the differences between cross-dressing, travesty and cross-gender casting. That is followed by subchapters in which the basic frame of thought is suggested, building on Judith Butler's deconstruction of gender and the concept of gender performativity. The last subchapter of this section deals with the history of cross-gender casting, including the Elizabethan all-male staging tradition. The next three chapters are then devoted to each of the plays, analyzing the possible interpretive keys and motivations for a cross-gender cast...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Quo Vadis, Slovenská republika? Kontextové scénáře vývoje životního prostředí Slovenské republiky
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOSemberová, Anna (Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, 2016)Datum obhajoby: 19. 9. 2016Cieľom diplomovej práce je analýza možných budúcich scenárov. Diplomová práca sa systematicky zameriava na analýzu podoby možného vývoja kontextu životného prostredia Slovenskej republiky. Základom tejto analýzy je ... -
Nové formy přeshraničních přeměn po velké novele zákona o přeměnách
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOJaníček, Marcel (Univerzita Karlova, Právnická fakulta, 2013)Datum obhajoby: 11. 1. 2013The thesis deals with the new forms of cross-border transformation after the big amendment of the Transformation Act, which came to effect on 1 January 2012. The particular new options in the area of the cross-border ... -
Porovnání webových frameworků
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOHatala, Anton (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2017)Datum obhajoby: 29. 5. 2017