Abdolkarím Sorúš v kontextu současného íránského myšlení
Abdolkarim Soroush in the Context of Contemporary Iranian Thought
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73497Identifiers
Study Information System: 151085
CU Caralogue: 990020722960106986
Collections
- Kvalifikační práce [23978]
Author
Advisor
Referee
Kropáček, Luboš
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Arabic Studies - Islamic History and Culture
Department
Institute of Near Eastern and African Studies
Date of defense
2. 2. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Írán, islám, šīʻitský islám, náboženství, filosofie, nativismus, náboženský reformismus, demokracieKeywords (English)
Iran, Islam, Shia Islam, religion, philosophy, nativism, religious reformism, democracyPráce se zabývá dílem současného íránského šīʻitského filosofa ʻAbdolkarīma Sorūše. Práce sestává ze dvou kapitol, z nichž první analyzuje íránskou intelektuální tradici 2. pol. 20. stol s hlavním důrazem na propojení islámu a politiky v nově vzniklých náboženských ideologiích. Ilustraci tohoto vývoje podává stručný rozbor myšlení Džalāla Āl-e Aḥmada, ʻAlīho Šarīʻatīho a Rūḥollāha Chomejnīho. V druhé kapitole je pak podrobeno analýze Sorūšovo myšlení, které na tyto ideologie částečně reaguje. Rozbor se soustředí na Sorūšovu teorii expanze a kontrakce náboženského myšlení a jeho koncepci náboženské demokratické vlády.
The essay deals with the work of contemporary Iranian Shia philosopher Abdolkarim Soroush and consists of two chapters. The first chaper analyzes the Iranian intellectual tradition in the second half of the 20th century with special concern for the newly established connection between Islam and the political in the new religious ideologies. This process is ilustrated by brief analysis of Jalal Al-e Ahmad's, 'Ali Shari'ati's and Ruhollah Khomeini's thought. The second chapter covers analysis of Sorush's thought, which partly responds to theese ideologies. In this part, the analysis focuses on Sorush's theory of expansion and contraction of religious knowledge and his conception of religious democratic government.