Zobrazit minimální záznam

Decision - making process of parents in the field of postponing the compulsory school attendance
dc.contributor.advisorGreger, David
dc.creatorSvobodová, Zuzana
dc.date.accessioned2021-03-26T12:21:21Z
dc.date.available2021-03-26T12:21:21Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/73364
dc.description.abstractDisertační práce popisuje rozhodovací proces rodičů o odložení povinné školní docházky nebo jejím zahájení v termínu. Kvalitativní výzkum je založený na celkem 41 polostrukturovaných rozhovorech s rodiči a dvou ohniskových skupinách doplněných o pozorování a následné rozhovory s rodiči a učiteli. Výzkumným cílem práce bylo osvětlit pozadí vysokého počtu odkladů v České republice, kde každoročně nastupuje do první třídy cca 20 % dětí o rok později. Práce přináší rovněž pohled na toto téma v komparativní perspektivě a analyzuje zahajování povinné školní docházky ve vybraných evropských zemích. Výsledky výzkumu prezentované ve formě zakotvené teorie dokládají, že rozhodnutí rodičů vychází především z potřeb rodiny a to zejména z potřeby být dobrý rodičem. Rozhodování je ovlivňováno také postojem, jaký rodiče k odkladu zastávají a který má také vliv na to, jakou váhu přikládají další faktorům rozhodovacího procesu jako je například školní zralost a jednotlivé oblasti školní připravenosti či měsíc narození dítěte. V průběhu rozhodovacího procesu hraje důležitou roli i zkušenost rodičů u zápisu do první třídy. Z realizovaného šetření vyplynulo, že rozhodovací proces rodičů v mnohém neodpovídá teorii racionální volby, což je tématem závěrečné diskuze disertační práce. KLÍČOVÁ SLOVA odklad povinné školní...cs_CZ
dc.description.abstractThis dissertation describes the decision-making process of parents in the field of postponing the compulsory school attendance or starting it on schedule. The qualitative research is based on an aggregate of 41 semi-structured interviews with parents and two focus groups, completed by subsequent observations and interviews with parents and teachers. The research goal consisted in illuminating the background of the high number of postponements in the Czech Republic, where every year about 20 % of children start in the first class a year later. The dissertation also provides insight on this topic in a comparative perspective and analyzes the initiation of compulsory education in selected European countries. The research results presented in the form of an established theory document that parents' decisions are based primarily on the needs of the family and especially of the need to be a good parent. The decision making is influenced also by the parents' attitude to the delay which has also impact on the weight being attached to other factors of the decision-making process, such as school maturity and individual areas of school readiness as well as the month of birth. During the decision-making process the experience of parents with enrolment in the first grade plays an important role as well. The...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectPostponement of the compulsory school attendanceen_US
dc.subjectestablished theoryen_US
dc.subjectschool maturity and readinessen_US
dc.subjectdecision-making processen_US
dc.subjectrepeating school gradesen_US
dc.subjectsocio-economic statusen_US
dc.subjectodklad povinné školní docházkycs_CZ
dc.subjectzakotvená teoriecs_CZ
dc.subjectškolní zralost a připravenostcs_CZ
dc.subjectrozhodovací procescs_CZ
dc.subjectopakování ročníkůcs_CZ
dc.subjectsocioekonomický statuscs_CZ
dc.titleRozhodovací proces rodičů o odkladu povinné školní docházkycs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2016
dcterms.dateAccepted2016-06-27
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId133186
dc.title.translatedDecision - making process of parents in the field of postponing the compulsory school attendanceen_US
dc.contributor.refereeKucharská, Anna
dc.contributor.refereeRašková, Miluše
dc.identifier.aleph002095142
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogyen_US
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPedagogyen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPedagogyen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csDisertační práce popisuje rozhodovací proces rodičů o odložení povinné školní docházky nebo jejím zahájení v termínu. Kvalitativní výzkum je založený na celkem 41 polostrukturovaných rozhovorech s rodiči a dvou ohniskových skupinách doplněných o pozorování a následné rozhovory s rodiči a učiteli. Výzkumným cílem práce bylo osvětlit pozadí vysokého počtu odkladů v České republice, kde každoročně nastupuje do první třídy cca 20 % dětí o rok později. Práce přináší rovněž pohled na toto téma v komparativní perspektivě a analyzuje zahajování povinné školní docházky ve vybraných evropských zemích. Výsledky výzkumu prezentované ve formě zakotvené teorie dokládají, že rozhodnutí rodičů vychází především z potřeb rodiny a to zejména z potřeby být dobrý rodičem. Rozhodování je ovlivňováno také postojem, jaký rodiče k odkladu zastávají a který má také vliv na to, jakou váhu přikládají další faktorům rozhodovacího procesu jako je například školní zralost a jednotlivé oblasti školní připravenosti či měsíc narození dítěte. V průběhu rozhodovacího procesu hraje důležitou roli i zkušenost rodičů u zápisu do první třídy. Z realizovaného šetření vyplynulo, že rozhodovací proces rodičů v mnohém neodpovídá teorii racionální volby, což je tématem závěrečné diskuze disertační práce. KLÍČOVÁ SLOVA odklad povinné školní...cs_CZ
uk.abstract.enThis dissertation describes the decision-making process of parents in the field of postponing the compulsory school attendance or starting it on schedule. The qualitative research is based on an aggregate of 41 semi-structured interviews with parents and two focus groups, completed by subsequent observations and interviews with parents and teachers. The research goal consisted in illuminating the background of the high number of postponements in the Czech Republic, where every year about 20 % of children start in the first class a year later. The dissertation also provides insight on this topic in a comparative perspective and analyzes the initiation of compulsory education in selected European countries. The research results presented in the form of an established theory document that parents' decisions are based primarily on the needs of the family and especially of the need to be a good parent. The decision making is influenced also by the parents' attitude to the delay which has also impact on the weight being attached to other factors of the decision-making process, such as school maturity and individual areas of school readiness as well as the month of birth. During the decision-making process the experience of parents with enrolment in the first grade plays an important role as well. The...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.contributor.consultantWalterová, Eliška
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO
dc.identifier.lisID990020951420106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV