Eva Kmentová a tělesný otisk v umění šedesátých a sedmdesátých let
Eva Kmentová and the Body Imprint in the Sixties and Seventies Art
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73260Identifiers
Study Information System: 122080
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Wittlich, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History of Art
Department
Institute of Art History
Date of defense
28. 5. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Eva Kmentová, Giuseppe Penone, George-Didi Huberman, Yve-Alain Bois, Rosalind Krauss, Roladn Barthes, Jindřich Chalupecký, Konfrontace, tělesný otisk, index, fotografie, informel, neforemnost, kůže, fragmentKeywords (English)
Eva Kmentová, Giuseppe Penone, George-Didi Huberman, Yve-Alain Bois, Rosalind Krauss, Roland Barthes, Jindřich Chalupecký, Konfrontace, body imprint, index, photography, informe, formlessness, skin, fragmentPráce se zabývá problematikou tělesného otisku v umění šedesátých a sedmdesátých let. Časové vymezení se opírá především o vybranou tvorbu sochařky Evy Kmentové (1928- 1980), v níž je fenomén tělesného otisku zastoupen. Problematika otisku je v práci uchopena v širším kontextu a vychází z dvou klíčových zahraničních prací, jednak z práce George Didi- Hubermana Le Ressemblance par contacte, jednak z teoreticky obsáhlého katalogu Formless: A User's Guide výstavy L'informe připravené Rosalind Krauss a Yve-Alain Bois. Práce ukazuje možný pohled na otisk jako dialektický fenomén vzniklý na základě setkání beztvarosti - neforemné hmoty a tvaru - otiskovaného objektu. Pro hlubší pochopení východisek tvorby Evy Kmentové je do práce zařazena i kapitola shrnující proměny československého informelu v druhé polovině padesátých a počátku šedesátých let, ukazující k možným východiskům autorčiny tvorby. V rámci pojetí indexikální hodnoty otisku se práce obrací k fotografii a jejímu definování Rolandem Barthesem. Je konstatováno, že jak fotografie, tak fyzický otisk do trojrozměrné hmoty sdílejí Barthesem vymezené hodnoty. Vybrané práce Evy Kmentové z konce šedesátých let a počátku let sedmdesátých jsou podrobeny hlubší analýze z pohledu otisku. Práce se naopak nevěnuje autorčině biografii ani se nesnaží její...
The bachelor thesis deals with the physical imprint in the sixties and seventies Art. The time limitation is mainly based on the selected works of sculptor Eva Kmentová (1928-1980), in which the phenomenon of body imprint is present. The issue of body imprint is gripped in a broader theoretical context and is based on two decisive foreign works. Primarily the book of George Didi - Huberman Le Ressemblance par contace, and secondly the theoretical thesis of Rosalind Krauss and Yve-Alain Bois in their catalogue Formless : A User's Guide to the exhibition L'informe. The bachelor thesis shows a possible view on the body imprint as a dialectic phenomenon generated by meeting of formlessness - shapeless mass and of the form - represented by imprinted object. For deeper understanding of Eva Kmentová's background, the chapter summarizing the changes in Czechoslovakian informel art in the late fifties and early sixties is included. Within the context of imprint's indexical value the bachelor thesis turns to Roland Barthes and his theory of photography. It is noted that both the photography and the physical three-dimensional imprint share the barthesian values. Selected works of Eva Kmentová from the late sixties and early seventies are subjected to deeper analysis from the defined perspective of the...