Sexuální obtěžování ve vysokoškolském prostředí v ČR
Sexual Harassment in Higher Education.
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/72980Identifiers
Study Information System: 134144
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Nedbálková, Kateřina
Smetáčková, Irena
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology
Department
Department of Sociology
Date of defense
23. 5. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
sexuální a genderové obtěžování, gender, vysoké školyKeywords (English)
sexual and gender harassment, gender, higher educationDisertační práce se zaměřuje na exploraci fenoménu sexuálního obtěžování, konkrétně na obtěžování studujících ze strany vyučujících v českém vysokoškolském prostředí. "Sexuální obtěžování" je v této práci vymezeno jako nevítané, nevhodné a urážlivé chování, které je zneužitím nerovného mocenského postavení, daného formální a především genderovou (symbolickou) strukturou, jež může nabývat jak méně explicitní podoby genderového obtěžování (označované také jako "vytváření nepřátelského prostředí"), tak i explicitnější povahy sexuálního obtěžování (v legislativě označované jako "něco za něco"). Disertační práce vychází ze studie vybrané fakulty pražské vysoké školy, provedené na přelomu let 2008 a 2009, a využívá smíšený výzkumný design, zahrnující kombinaci kvantitativního dotazníkového šetření a hloubkových rozhovorů se studenty a studentkami. Práce se zaměřuje na exploraci tří hlavních tematických oblastí problematiky sexuálního obtěžování, kterými jsou: i) zkušenosti studujících se sexuálním obtěžováním, ii) problém definice a percepce sexuálního obtěžování, a iii) strategie zvládání a řešení sexuálního obtěžování. Kvantitativní studie ukázala, že na vybrané fakultě se s nějakou z forem obtěžování setkalo 67 % dotázaných. Přestože se studující nejčastěji setkávali s měkčími formami genderového...
The dissertation focuses on the exploration of the phenomenon of sexual harassment in Czech higher education environment, particularly on harassment of students by teachers. The sexual harassment is defined as unwelcome, inappropriate and offensive behavior that constitutes an abuse of power based on gender and formal structure. It comprises both less explicit forms of gender harassment (known as the "hostile environment") and more explicit forms of sexual (referred in the legislation as "quid pro quo"). The dissertation is based on a study of selected faculty of Prague university conducted in the turn of 2008 and 2009. It took a mixed research design combining quantitative questionnaire survey and in-depth interviews with students. The dissertation focuses on three main realms: i) students experience of sexual harassment, ii) the definition and perception of sexual harassment, and iii) coping strategies and solutions of sexual harassment. Quantitative survey showed that 67 % of respondents on the selected faculty have encountered some form of harassment during their studies. Students have mostly experienced the less explicit forms, i.e. gender harassment, however the more explicit forms of harassment, e.g. unwelcome sexual attention or unwanted physical contact, were no exception. Despite the high...