Ikonografie a tradiční židovské prameny díla Marca Chagalla: vitraje v nemocnici Hadasa Ejn Kerem v Jeruzalémě
Iconography and Traditional Jewish Sources of Marc Chagall's Work: The Jerusalem Windows
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/72745Identifikátory
SIS: 138336
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Boušek, Daniel
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Hebraistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav Blízkého východu a Afriky
Datum obhajoby
10. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Marc Chagall, Bible, Tanach, hebrejština, rabínská literatura, moderní umění, ikonografieKlíčová slova (anglicky)
Marc Chagall, Bible, Tanakh, Hebrew, Rabbinic Literature, Modern Art, IconographyCílem práce je rozbor zdrojů a symboliky vitrají Marca Chagalla (1887-1985) v synagoze fakultního zdravotnického centra Hebrejské univerzity Hadaśa v Jeruzalémě. První kapitola pojednává o historii vitrají, jejich vzniku, výstavách oken v Paříži a New Yorku, kde byly původně představeny veřejnosti, i okolnostech samotné instalace v Jeruzalémě. Druhá kapitola se podrobně věnuje námětu oken, tedy tzv. dvanácti izraelským kmenům, jejich postavení a charakteristice v jednotlivých knihách biblického kánonu. Poslední kapitola si klade za cíl představit ikonografii Jeruzalémských oken. V podkapitolách určených jednotlivým vitrajím identifikujeme zobrazenou symboliku a rozšiřujeme ji o Chagallovy zdroje z rabínské literatury, východoevropské lidové kultury apod. Práce je také doplněna o obrazovou přílohu, která obsahuje fotografie vitrají a schéma jejich umístění v synagoze, čímž pomáhá lepší orientaci v práci. V závěru se práce snaží shrnout Chagallovy inspirační zdroje a sumarizovat tak hlavní prameny celého díla.
The aim of this thesis is to analyse sources and symbolism of Marc Chagall's stained-glass windows in the synagogue of Hadaśa Medical Centre of The Hebrew University in Jerusalem. The first chapter deals with history of the stained-glass windows, their creation, exhibitions in Paris and New York where they were firstly introduced to public and factors of their installation in Jerusalem. The second chapter examines the subject matter of the windows: the twelve tribes of Israel, their status and characterization in books of the biblical canon. Last chapter aims to introduce the iconography of Jerusalem Windows. The subchapters identify displayed symbolism and cover it with Chagall's sources of rabbinic literature and folk art of Eastern Europe. The thesis contains visual attachment of pictures of the stained-glass windows and the scheme of their position in the synagogue. In the conclusion the thesis summarizes Chagall's main inspirational sources of the work.