Ikonografie a tradiční židovské prameny díla Marca Chagalla: vitraje v nemocnici Hadasa Ejn Kerem v Jeruzalémě
Iconography and Traditional Jewish Sources of Marc Chagall's Work: The Jerusalem Windows
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/72745Identifiers
Study Information System: 138336
CU Caralogue: 990018520890106986
Collections
- Kvalifikační práce [23978]
Author
Advisor
Referee
Boušek, Daniel
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Hebrew Studies
Department
Institute of Near Eastern and African Studies
Date of defense
10. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Marc Chagall, Bible, Tanach, hebrejština, rabínská literatura, moderní umění, ikonografieKeywords (English)
Marc Chagall, Bible, Tanakh, Hebrew, Rabbinic Literature, Modern Art, IconographyCílem práce je rozbor zdrojů a symboliky vitrají Marca Chagalla (1887-1985) v synagoze fakultního zdravotnického centra Hebrejské univerzity Hadaśa v Jeruzalémě. První kapitola pojednává o historii vitrají, jejich vzniku, výstavách oken v Paříži a New Yorku, kde byly původně představeny veřejnosti, i okolnostech samotné instalace v Jeruzalémě. Druhá kapitola se podrobně věnuje námětu oken, tedy tzv. dvanácti izraelským kmenům, jejich postavení a charakteristice v jednotlivých knihách biblického kánonu. Poslední kapitola si klade za cíl představit ikonografii Jeruzalémských oken. V podkapitolách určených jednotlivým vitrajím identifikujeme zobrazenou symboliku a rozšiřujeme ji o Chagallovy zdroje z rabínské literatury, východoevropské lidové kultury apod. Práce je také doplněna o obrazovou přílohu, která obsahuje fotografie vitrají a schéma jejich umístění v synagoze, čímž pomáhá lepší orientaci v práci. V závěru se práce snaží shrnout Chagallovy inspirační zdroje a sumarizovat tak hlavní prameny celého díla.
The aim of this thesis is to analyse sources and symbolism of Marc Chagall's stained-glass windows in the synagogue of Hadaśa Medical Centre of The Hebrew University in Jerusalem. The first chapter deals with history of the stained-glass windows, their creation, exhibitions in Paris and New York where they were firstly introduced to public and factors of their installation in Jerusalem. The second chapter examines the subject matter of the windows: the twelve tribes of Israel, their status and characterization in books of the biblical canon. Last chapter aims to introduce the iconography of Jerusalem Windows. The subchapters identify displayed symbolism and cover it with Chagall's sources of rabbinic literature and folk art of Eastern Europe. The thesis contains visual attachment of pictures of the stained-glass windows and the scheme of their position in the synagogue. In the conclusion the thesis summarizes Chagall's main inspirational sources of the work.