Gender blending a queer performativita ve videoklipech Lady Gaga
Gender blending and queer performativity in the music videos of Lady Gaga
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/72472Identifikátory
SIS: 118535
Kolekce
- Kvalifikační práce [17115]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Martinová, Marta
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie a sociální antropologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
16. 6. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Gender blending, queer performativita, heteronormativita, dělání genderu, performativita genderu, sociální konstruktivismus, mediální konstrukce reality, sexualita, sémiotická analýzaKlíčová slova (anglicky)
Gender blending, queer performativity, heteronormativity, doing gender, gender performativity, social constructivism, media construction of reality, sexuality, semiotic analysisTato bakalářská práce se zabývá tím, jak je ve videoklipech Lady Gaga zobrazována queer performativita a gender blending. Práce se snaží nalézt a analyzovat, pomocí sémiotické analýzy, tyto prvky a vysvětlit jejich význam. Práce vychází z teoretického vymezení genderu a z jeho dvou konstruktivistických konceptů: dělání genderu autorů Westové a Zimermanna a genderové performativity Judith Butlerové. Práce představuje koncept queer jako přenálepkování sexuálních menšin, ale také jako analytickou čočku dekonstruující normativní uspořádání společnosti. Autorka práce ve čtyřech videoklipech specifikovala konkrétní prvky směřující k gender blendingu a queer performativitě a došla k názoru, že Lady Gaga opakovaně porušuje genderové stereotypy, ve svých videoklipech používá prvky představující odlišné podoby sexuality, a tím narušuje převládající pohled na heteronormativní uspořádání společnosti.
This bachelor thesis examines how queer performativity and gender blending are shown in the music video clips of Lady Gaga. The thesis attemp to find and analyse through the means of the semiotic analysis and explain their meaning. The thesis is based on theoretical gender definition and on two constructivism concepts: Doing gender by West and Zimermann and gender performativity by Judith Butler. The thesis employs the queer concept as the reconstruction of sexual minorities but also as an analytic lens that deconstructs the normative social structure. The author defines the various elements leading to gender blending and queer performativity in four music videos clips and concluded that Lady Gaga repeatedly violates gender stereotypes and disturbs the majority view on heteronormative social settings by using specific videos elements representing different kinds of sexuality in her music videos.
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Gender na školách pro sluchově postižení
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOPánková, Tereza (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012)Datum obhajoby: 4. 6. 2012RESUMÉ Bakalářská práce se zabývá projevy genderu a genderovými stereotypy na školách pro žáky/kyně se sluchovým postižením a to v oblasti vztahů a komunikace mezi vyučujícími a studujícími a mezi studujícími navzájem. ... -
Analýza učebnic pro základní školy z genderového hlediska
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOSoušková, Anežka (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2021)Datum obhajoby: 7. 9. 2021Tato diplomová práce se zabývá genderovou tematikou v učebnicích českého jazyka pro druhý stupeň základní školy. Jejím cílem je provést analýzu tří vybraných učebnicových řad různých nakladatelství a na základě výsledků ... -
Problematika multikulturního partnerství
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOMotilová, Iveta (Univerzita Karlova, Husitská teologická fakulta, 2011)Datum obhajoby: 12. 9. 2011