dc.contributor.advisor | Šafařík, Petr | |
dc.creator | Vermachová, Helena | |
dc.date.accessioned | 2020-08-26T10:24:48Z | |
dc.date.available | 2020-08-26T10:24:48Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/72459 | |
dc.description.abstract | This paper aims to compare the results and effects of the PISA study on the Czech and German educational system. The OECD compares with the PISA tests the abilities of the fifteen-year-old to use what they have learned during the compulsory school time in real life situations. Opposite to Czech Republic, Germany was able to improve its results. The undertaken reforms in Germany as well as in Czech Republic aim at similar goals, their results vary, however. The causes of the different outcomes are described by analysing the used instruments of educational policy and the whole political and public reception of the study. Those are illustrated by an overview of the media coverage relating to the PISA Study. | en_US |
dc.description.abstract | Cílem této práce je porovnat výsledky a dopady studie PISA na německé a české školství. OECD prostřednictví testů PISA srovnává schopnost využití znalostí nabytých během základního vzdělání v reálném životě u patnáctiletých žáků. Na rozdíl od České republiky se v Německu podařilo výsledky zlepšit. Přestože se reformy školství v obou zemích ubíraly stejným směrem, jejich výsledky se zásadním způsobem liší. Důvody tohoto rozdílu jsou definovány pomocí analýzy použitých nástrojů vzdělávací politiky i celého politického a společenského přístupu. Ten je ilustrován pomocí přehledu mediální tematizace studie PISA. | cs_CZ |
dc.language | German | cs_CZ |
dc.language.iso | de_DE | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.subject | PISA Studie | cs_CZ |
dc.subject | Školství | cs_CZ |
dc.subject | Spolková republika Německo | cs_CZ |
dc.subject | Česká republika | cs_CZ |
dc.subject | Vzdělávací politika | cs_CZ |
dc.subject | PISA Study | en_US |
dc.subject | Education | en_US |
dc.subject | The Federal Republic of Germany | en_US |
dc.subject | Czech Republik | en_US |
dc.subject | Educational Policy | en_US |
dc.title | Vergleich von Auswirkungen der PISA Studie auf das deutsche und tschechische Schulwesen 2000-2009 | de_DE |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2014 | |
dcterms.dateAccepted | 2014-06-17 | |
dc.description.department | Katedra německých a rakouských studií | cs_CZ |
dc.description.department | Department of German and Austrian Studies | en_US |
dc.description.faculty | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Social Sciences | en_US |
dc.identifier.repId | 123834 | |
dc.title.translated | Comparison of the influence of the PISA Study on the german and the czech educational system 2000-2009 | en_US |
dc.title.translated | Srovnání dopadů Studie PISA na německé a české školství 2000-2009 | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Emler, David | |
dc.identifier.aleph | 001784132 | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Česko-německá studia/Deutsch-Tschechische Studien | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Czech-German Studies | en_US |
thesis.degree.program | Mezinárodní teritoriální studia | cs_CZ |
thesis.degree.program | International Area Studies | en_US |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta sociálních věd::Katedra německých a rakouských studií | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Social Sciences::Department of German and Austrian Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Social Sciences | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FSV | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Česko-německá studia/Deutsch-Tschechische Studien | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Czech-German Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Mezinárodní teritoriální studia | cs_CZ |
uk.degree-program.en | International Area Studies | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Cílem této práce je porovnat výsledky a dopady studie PISA na německé a české školství. OECD prostřednictví testů PISA srovnává schopnost využití znalostí nabytých během základního vzdělání v reálném životě u patnáctiletých žáků. Na rozdíl od České republiky se v Německu podařilo výsledky zlepšit. Přestože se reformy školství v obou zemích ubíraly stejným směrem, jejich výsledky se zásadním způsobem liší. Důvody tohoto rozdílu jsou definovány pomocí analýzy použitých nástrojů vzdělávací politiky i celého politického a společenského přístupu. Ten je ilustrován pomocí přehledu mediální tematizace studie PISA. | cs_CZ |
uk.abstract.en | This paper aims to compare the results and effects of the PISA study on the Czech and German educational system. The OECD compares with the PISA tests the abilities of the fifteen-year-old to use what they have learned during the compulsory school time in real life situations. Opposite to Czech Republic, Germany was able to improve its results. The undertaken reforms in Germany as well as in Czech Republic aim at similar goals, their results vary, however. The causes of the different outcomes are described by analysing the used instruments of educational policy and the whole political and public reception of the study. Those are illustrated by an overview of the media coverage relating to the PISA Study. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra německých a rakouských studií | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990017841320106986 | |