Využití expozic Botanické zahrady PřF UK v Praze - Vodní a bahenní rostliny
The Using of expositions of the Botanical garden of Faculty of Science, Charles University in Prague - Aquatic and marsh plants
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/72255Identifiers
Study Information System: 90200
Collections
- Kvalifikační práce [20304]
Author
Advisor
Referee
Mikešová, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teaching of Biology for Secondary Schools - Teaching of Chemistry for Secondary Schools
Department
Department of Teaching and Didactics of Biology
Date of defense
16. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
botanická zahrada, pracovní list, vodní a bahenní rostliny, exkurze, dotazníkKeywords (English)
botanical garden, worksheet, aquatic and marsh plants, field trip, questionnaireBotanické zahrady plní mnoho nejrůznějších funkcí, z nichž k nejdůležitějším patří funkce vzdělávací. Svým návštěvníkům poskytují širokou nabídku služeb, např. komentované prohlídky, nejrůznější výukové programy, pracovní listy apod. Stejně je tomu také v Botanické zahradě Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Hlavním cílem mé diplomové práce bylo připravit pro tuto botanickou zahradu pracovní listy k expozici vodních a bahenních rostlin, ověřit je na studentech a upravit do konečné podoby. Výsledkem jsou dvě verze pracovních listů (jarní a podzimní) spolu s autorským řešením a metodická příručka pro učitele. Dále jsem v rámci diplomové práce realizovala dotazníkové šetření, ve kterém jsem se zabývala otázkou výuky vodních a bahenních rostlin na českých gymnáziích a zkoumala, jakým způsobem učitelé přistupují k exkurzím ve výuce botaniky. Klíčová slova: botanická zahrada, pracovní list, vodní a bahenní rostliny, exkurze, dotazník
Botanical gardens perform a wide variety of functions, from which one of the most important is an educational function. They provide to visitors a large range of services such as guided tours, a variety of educational programs, worksheets etc. The same applies to the Botanical garden of Faculty of Science, Charles University in Prague. The main aim of the thesis was to prepare worksheets concerning expositions of aquatic and marsh plants in already mentioned botanical garden, verify them on students and adjust them to final forms. The results of the thesis are two different versions (spring and autumn) of the worksheets as well as author's solution and methodological manual for teachers. Within the thesis I also implemented the questionnaire survey where I dealt with the issue of teaching the theme of aquatic and marsh plants at Czech grammar schools and examined the attitude of teachers to field trips during botany teaching. Key words: botanical garden, worksheet, aquatic and marsh plants, field trip, questionnaire