Inženýrskogeologické poměry výstavby nového úseku D8 v okolí Řehlovic
Engineering geological conditions of new section D8 motorway around Řehlovice
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/72237Identifiers
Study Information System: 131586
Collections
- Kvalifikační práce [20084]
Author
Advisor
Consultant
Boháč, Jan
Referee
Florián, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Applied Geology
Department
Institute of Hydrogeology, Engineering Geology and Applied Geophysics
Date of defense
8. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Cílem této diplomové práce je zhodnocení inženýrskogeologických poměrů výstavby nového úseku D8 v okolí Řehlovic formou mapy inženýrskogeologických poměrů v měřítku 1 : 5000 a dále pak posouzení stability zemního tělesa - zářezu. V rešeršní části je z dostupných zdrojů sestavena charakteristika širšího okolí a samotného mapovaného území z hlediska geografického vymezení, dále z klimatických, geomorfologických, geologických, hydrogeologických a geodynamických poměrů. Území je velmi členité. Geologie a morfologie terénu byla nejvíce ovlivněna neogénními projevy vulkanismu, které se podepsaly také na vysokém počtu svahových deformací vyskytujících se v zájmové oblasti. Praktická část této práce je rozdělena na tři hlavní části: inženýrskogeologická mapa, laboratorní zkoušky a hodnocení stability zářezu. V první části jsem sestavil inženýrskogeologickou mapu, ve které jsou znázorněny i některé nové poznatky: aktivní sesuvy, předpokládané tektonické linie. Laboratorní zkoušky se skládají ze stanovení přirozené vlhkosti, stanovení zrnitosti, stanovení konzistenčních mezí a stanovení kritických a reziduálních parametrů zemin, kdy výsledkem je fakt, že se jedná svými parametry o velmi specifické zeminy, se kterými musí být ve stavební činnosti náležitě nakládáno. V části hodnocení stability zářezu je...
The goal of this master thesis was to compile a map of engineering geological condition in scale 1 : 5000 and an earth body construction - earth cut, to assess the engineering geological conditions of a new section D8 motorway construction around Řehlovice community. In the first part are presented the climatic, geomorphologic, geologic, hydrogeologic and geodynamic conditions of the mapped area itself and the wider vicinity. The Neogene volcanism influenced the geology and morphology of this area and caused frequent slope deformations in the mapped area. The second practical part of the thesis consists of the engineering geological map, laboratory tests and assessment of stability of the earth cut. In the compiled engineering geological map are presented some new findings: active landslides and assumed tectonic lines, both not previously mapped. Laboratory tests consisted of determination of natural moisture content, particle size, consistency limits and critical and residual parameters of the studied soil. Based on the outcomes of the tests, the soils can be considered as very specific with need to be manipulated properly. The SV Slope programme was used for the assessment of the stability of the earth cut, for calculations of the slope stability by limit equilibrium method and for simulations of...